Intresset för PWR BLOK växer - ny kundförfrågan

Det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB har idag skickat in en intresseanmälan avseende en framtida installation och drift av en kraftgenereringsanläggning på 17 MW vid Samancor Chrome’s produktionsanläggning TC Smelters i Sydafrika. Värdet av en framtida order uppskattas av Ripasso Energy till 220–273 MSEK (20–26 MEUR).

Det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB lanserade så sent som i september 2017 PWR BLOK-400F – en containerbaserad lösning där bolagets stirlingmotorer används för att återvinna energi från restgasförbränning. Tre månader efter produktlansering tecknade bolaget det första försäljningsavtalet med Arafak South Africa (Pty) Ltd på 7 PWR BLOK-400F till ett värde av 3,7 MEUR. I oktober 2018 ingick Ripasso Energy ett LOI med Glencore Operations South Africa (Proprietary) Limited – en av Sydafrikas största ferrokromproducenter - om installation av minst 44 och högst 136 PWR BLOK 400-F till ett värde mellan 240 och 740 MSEK (22–68 MEUR).

Nu har den andra större sydafrikanska ferrokromproducenten – Samancor Chrome – visat intresse för PWR BLOK. I en så kallad request for information (”RFI”) har Samancor uttryckt ett intresse om att i framtiden starta upp en kraftgenereringsanläggning på ca 17MW vid TC Smelter (en av bolagets fem produktionsanläggningar för ferrokrom i Sydafrika), och ombett Ripasso Energy att inkomma med information om intresse.

Ripasso Energy har som svar på Samancors RFI idag skickat in en intresseanmälan med detaljerad information om bolaget, verksamheten och PWR BLOK 400-F. En kraftgenereringsanläggning på 17MW motsvarar drygt 40 PWR BLOK-40F, och värdet på en eventuell framtida order uppskattas av Ripasso Energy till 220–273 MSEK (20-26 MEUR)

- ”På bara 18 månader har vi tagit fram en helt ny miljöteknikprodukt, levererat det första kommersiella exemplaret och nu öppnat för konkreta samtal med hela den sydafrikanska ferrokromindustrin. Vi uppskattar att enbart denna första marknad kan generera en försäljning av PWR BLOK om 2,5mlrd kronor under de kommande åren. Skulle vi lyckas med det skapar vi en årlig reduktion av CO2-utsläppen i Sydafrika på 1 750 000 ton. Det är tre gånger så mycket som det svenska inrikesflyget släpper ut. Mycket arbete återstår självfallet, men responsen från kunderna och nyttan vi kan åstadkomma gör det inspirerande att ta tag i, säger Gunnar Larsson, vd Ripasso Energy.”

Samancor kommer att utvärdera inkomna intresseanmälningar och ge utvalda intressenter möjlighet att inkomma med anbud i en framtida upphandlingsprocess.

Sven Ljungberg, Kommunikationschef Ripasso Energy AB,  ir@ripassoenergy.com.

Denna information är sådan information som Ripasso Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4mars 2019 kl. 09:30 CET.