Inga fler kattfötter i Borås

- Det här beror framför allt på att våra två kontrollstämplare Ann-Marie Bylin och Ruth Andersson har nått pensionsåldern och vill trappa ner arbetet. Ann-Marie fortsätter dock som ädelmetallkontrollant i Dalsjöfors med Ruth som ersättare, säger Jan-Erik Gardehall, chef för Mått och Vikt-enheten på SP.

Kontrollstämplingsmöjlighet på SP finns fortfarande kvar på följande orter: Stockholm, Köping (med Eskilstuna), Falköping, Östersund, Ängelholm, Bergkvara, Sävsjö och Lindesberg.

- Till kontrollstämplingsverksamheten är 14 personer knutna idag. När verksamheten var som intensivast på 70-talet arbetade runt 120 personer med detta, berättar Jan-Erik Gardehall.

Kontroll inte längre ett krav Obligatorisk, statlig kontroll av guld, silver och platina i Sverige infördes redan 1752. Konsumenterna behövde förr inte bry sig om att titta på sitt smycke efter stämplar eller fundera över om guldet egentligen är äkta. Det skötte Ädelmetallkontrollen på SP automatiskt.

- Från 1988 är inte längre denna kontroll obligatorisk. Statlig kontrollstämpling med kattfoten finns kvar, men sker frivilligt, på en direkt begäran av tillverkare eller importör. Alternativet är namnstämpling som tillverkaren eller importören själv sköter om, säger Jan-Erik Gardehall.

För mer information, kontakta Jan-Erik Gardehall, tel 033-16 60 34, 070-676 59 41, e-post: jan-erik.gardehall@sp.se

Bildtext: Kattfoten infördes som opartisk kontrollstämpel i mitten av 1700-talet. Den består av lilla riksvapnet Tre Kronor i en trepassformad sköld. Man har försökt spåra ursprunget till de tre kronorna. En vanlig uppfattning är att de hänger samman med de tre vise männen. Kungar från tre riken som vägledda av en stjärna sökte upp Jesusbarnet och överräckte guld, rökelse och myrra.

Om oss

RISE är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. Våra 2 700 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster. www.ri.se