RISE startar certifiering av Pannoperatörer i samarbete med Teknikutbildarna

Nu lanserar RISE Research Institutes of Sweden en personcertifiering av pannoperatörer. Bakgrunden är Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter vilka ställer krav på personlig certifiering inom denna yrkesgrupp. Utbildningen till certifierad pannskötare sköts av Teknikutbildarna i Norden AB.

Pannskötarutbildningen vänder sig till alla som arbetar med drift och underhåll av anläggningar för värmeproduktion, så kallade trycksatta anordningar. Ansökan om certifiering görs till RISE. Anmälan till deltagande i kurs och bokning av obligatoriskt kunskapsprov görs hos Teknikutbildarna.

- Senast 1 december 2020 ska operatörer med kompetens på pannor inom kategori 1-2 vara personcertifierade. Vi vill medverka till att säkra kvaliteten på de certifikat som ska ställas ut för dessa pannoperatörer, säger Stina Broberg Bergkvist från RISE.

- RISE verkar för en god samhällsutveckling med innovativa företag. Vi samarbetar därför gärna med Teknikutbildarna. Tillsammans bygger vi upp en komplett lösning för kunderna. Teknikutbildarna svarar för kunskapssäkringen och vi på RISE svarar för certifieringsbedömningen, säger Stina Broberg Bergkvist.

Teknikutbildarna är ett av Sveriges största utbildningsföretag inom teknik med ett brett utbud av kurser. De har kontor i Sundsvall, Gävle och Solna.

- Vi är mycket glada över detta samarbete, säger Bernt Bergvall vVD för Teknikutbildarna. Det gör att vi nu kan erbjuda våra kunder ett komplett koncept med både utbildning och kunskapsprov för certifiering. Det nya certifieringskravet kommer att medföra en kompetenshöjning i hela branschen. Vi vill förenkla för kunden och har tagit fram webbkursmaterial, utbildande tester och lärarledda kurser för att göra det enkelt för kunden att utbilda sig på det sätt som passar bäst.

- Vi ser att personcertifieringar växer inom flera områden där vi också ser goda möjligheter till att utveckla samarbetet med RISE, säger Bernt Bergvall.

Ytterligare information

Ansökan om ackreditering för denna certifiering är inlämnad av RISE till myndigheten SWEDAC, och certifieringarna kan ställas ut så snart besked är klart från myndigheten.

Bokning av kurs kan göras redan nu på www.teknikutbildarna.se

Kursdeltagaren kommer att få tillgång till webbmaterial och utbildande prov för att kunna repetera kunskaperna inför certifiering med kunskapsprov.

Mer information lämnas gärna av:

Stina Wibom , Produktansvarig hos RISE, stina.wibom@ri.se

Anna Lundbäck, Produktansvarig hos Teknikutbildarna anna.lundback@teknikutbildarna.se

Ansökan om certifiering görs via: sp.se/personcertifiering/ansökan

Ansökan om kursdeltagande och kunskapsprov görs via: info@teknikutbildarna.se

Om oss

RISE är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. I internationell samverkan med företag, akademi och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. Våra 2 700 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. RISE är ett oberoende, statligt forskningsinstitut som erbjuder unik expertis och ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster. www.ri.se