KappAhl effektiviserar varuflödena med hjälp av RKS

KappAhl effektiviserar varuflödena med hjälp av RKS Med 270 klädbutiker i fem länder måste KappAhls lager och logistik upprätthålla ett jämnt flöde, utan onödiga stopp. I dag har därför varje butik en handapplikation. Med hjälp av den, scannar butikspersonalen snabbt av streckkoder för att ge centrallagret exakt information on-line över varu- och lagersituationen i samtliga butiker. Lösningen har levererats av RKS. KappAhl är inne i en expansionsfas. Förvärvet av norska Adelsten innebär att klädkedjan i dag har 270 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Parallellt med förvärv och expansion, har KappAhl förbättrat effektiviteten på befintliga butiksytor och effektiviserat varuflödena. - KappAhls butiker har inga egna stora lagerutrymmen, säger Nils Söderberg, IT-chef. Filosofin är att de ytor som finns i butikerna, ska användas för kund. Vi har istället valt att ha ett stort centrallager, som kontinuerligt förser butikerna med de plagg de behöver. - Vi arbetar egentligen under samma villkor som matvarukedjorna - en KappAhl-butik måste också uppvisa färskhet och fylla på kontinuerligt under veckorna, för att upplevas som aktuell och intressant av kunderna. Slimmad logistik RKS har levererat en lösning som innebär att samtliga 200 butikerna i Sverige, Danmark och Finland kontinuerligt rapporterar in sin lagersituation till KappAhls centrallager - on-line. Varje vecka ska en viss typ av varor kontrolleras och rapporteras in till centrallagret. - Med hjälp av handapplikationen går operatören i butiken snabbt över de aktuella streckkoderna. Därefter kopplar han eller hon upp sig mot KappAhls eget nätverk, varpå den inscannade rapporten går direkt till centrallagret, säger Nils Söderberg. Operatören kan på en gång se på intranätet vilka siffror som skickats iväg och kan samtidigt korrigera eventuella fel on-line. Syftet med lösningen, är att ta ytterligare kontroll över lager och logistik och få flödet att löpa snabbare mellan lager och butik, för att på så vis stärka KappAhls konkurrenskraft. - KappAhl arbetar aktivt med att minimera alla hanteringstider, säger Nils Söderberg. Vid fel eller problem ska vi upptäcka det omedelbart och åtgärda felet lika snabbt. Vi vill ha total kontroll över hela flödet. För mer information, vänligen kontakta Staffan Sandström, regionchef RKS Göteborg, tfn 031-87 44 30, staffan.sandstrom@rks.se Nils Söderberg, KappAhl, tfn 031-771 56 11 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00920/bit0002.pdf