Bokslutskommuniké 1 september 2017 - 31 augusti 2018

Förändringsarbetet ger effekt

Försäljningen i Sverige utvecklades bättre än marknaden generellt i fjärde kvartalet. E-handeln fortsatte att öka väsentligt i kvartalet och på helåret var tillväxten 51% och försäljningen uppgick till 160 Mkr. Affärsområdenas underliggande trender fortsatte i kvartalet och omställningsarbetet fortgår i ett högt tempo. Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till -3 Mkr (4).

FJÄRDE KVARTALET, 1 JUNI 2018 – 31 AUGUSTI 2018 I SAMMANDRAG

•  Nettoomsättningen ökade till 561 Mkr (554).
  •  Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -0,4 procent.
  •  Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med -2,7 procent, vilket var bättre än marknadens nedgång om -3,9 procent.
  •  Rörelseresultatet uppgick till -3 Mkr (4).
  •  Resultat efter skatt uppgick till -13 Mkr (-13).
  •  Resultat per aktie var -0,38 kronor (-0,38).
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten var -39 Mkr (-23).

PERIODEN, 1 SEPTEMBER 2017 – 31 AUGUSTI 2018 I SAMMANDRAG

•  Nettoomsättningen uppgick till 2 238 Mkr (2 216).
  •  Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen ökade med +0,3 procent.
  •  Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med -0,7 procent, vilket var bättre än marknadens nedgång om -2,6 procent.
  •  Rörelseresultatet uppgick till 47 Mkr (63).
  •  Resultat efter skatt ökade till 36 Mkr (30).
  •  Totalresultat för perioden uppgick till 60 Mkr (25).
  •  Vinst per aktie ökade med 20 procent till 1,07 kronor (0,90).
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten var 11 Mkr (51).
  •  Styrelsen föreslår att ingen aktieutdelning lämnas.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

•  I september kommunicerades förändringar i koncernledningen. VD för Brothers, Peter Bondelid, lämnar sin roll. Nuvarande VD för Departments & Stores, Lina Söderqvist, blir VD för Brothers. Som tillförordnad VD för Departments & Stores har  Yvonne Magnusson utsetts.
  • Polarn O. Pyret är en av tre finalister i kategorin Årets Inredningskoncept på Habit Modegala som hålls i november.

Denna information är sådan information som RNB RETAIL AND BRANDS AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 oktober 2018 klockan 07.00.

08-410 520 02,

Kristian Lustin, CFO, RNB RETAIL AND BRANDS AB
08-410 524 63,
e-post: kristian.lustin@rnb.se

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker och e-handel inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik. Fokus är att ge en service och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs genom koncepten Brothers, Man of a kind och Polarn O. Pyret. Inom affärsområdet Departments & Stores drivs avdelningar på varuhuset NK i Stockholm och Göteborg. Koncernen har närmare 270 butiker och e-handelsplatser i 10 länder. RNB RETAIL AND BRANDS aktie är sedan 2001 noterad på Nasdaq Stockholm under symbolen RNBS.