Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2011

För helåret 2011 redovisar Intellecta ett rörelseresultat om 33,7 (38,7) MSEK, varav poster av engångskaraktär svarade för 28,6 (17,3) MSEK. Nettoomsättningen ökade med 4,9 procent till 694,5 (662,3) MSEK. Effekten av det rådande affärsklimatet bidrog till ett svagare fjärde kvartal än väntat för koncernen. Nettoomsättningen minskade med fem procent jämfört med 2010 och rörelseresultatet uppgick till -16,6 (23,9) MSEK.
I kvartalsresultatet ingår poster av engångskaraktär om -11,1 (17,0) MSEK avseende bland annat nedskrivning av goodwill med -11,0 (-10,0 ) MSEK. Exklusive engångsposter uppgick rörelseresultatet till -5,5 (6,9) MSEK under det fjärde kvartalet.

Resultatförsvagningen under det fjärde kvartalet beror huvudsakligen på minskade affärsvolymer inom tjänsteområdet B2B-reklam. Övriga bolag inom Intellecta Consulting redovisade positiva resultat. Tjänsteområdet B2B-reklam belastade helårsresultatet med -15,9 (-7,6) MSEK och kvartalsresultatet med -7,0 (-3,2) MSEK. Omstruktureringen av tjänsteområden B2B-reklam har inneburit att antalet medarbetare har minskats med 13 personer. Kostnaderna reduceras med cirka 15 MSEK på årsbasis vilket väntas få full effekt från och med 2012.

-   Vi kan notera att efterfrågan inom tjänsteområdena investor och public relations är fortsatt god. Inom digital kommunikation och event samt upplevelsekommunikation märker vi att efterfrågan till och med har ökat. Detta tillsammans med Intellectas konkurrenskraftiga koncept gör att jag är fylld av tillförsikt inför utvecklingen både på kort och lite längre sikt, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB.

Affärsområdet Infolog redovisade under det fjärde kvartalet en nettoomsättning på 91,9 (101,6) MSEK, en minskning med 9,5 procent. Rörelseresultatet uppgick till -1,5 (33,3) MSEK varav poster av engångskaraktär svarade för -0,1 (27,0) MSEK.
För helåret uppgick nettoomsättningen för affärsområdet till 375,4 (377,5) MSEK, i stort sett samma nivå som föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 52,5 (43,4) MSEK, varav återbetalningar av mervärdeskatt och reavinster utgjordes av 31,7 (26,8) MSEK respektive 6,2 (0,5) MSEK. Integrationskostnaden för fusionen mellan Intellecta Infolog AB och Ekotryck Redners AB belastade årets resultat med cirka 4 MSEK. Organisationen har trimmats under hösten, vilket har resulterat i att cirka 21 medarbetare slutar med början från och med 2012. Kostnadsbesparingen och resultatförbättringen uppgår till cirka 10 MSEK på årsbasis, varav cirka 5,3 MSEK avser 2012.

-   De fusionerade enheterna under det nya namnet Ineko utgör Sveriges största och mest moderna grafiska företag, med ett helhetserbjudande som omfattar allt som krävs för effektiv och kvalitetssäkrad tryckt kommunikation. Butikskommunikation är ett nytt tjänsteområde som visar på god tillväxt. Efterfrågan på affärsområdets tjänsteerbjudande är god med tillväxt inom logistiktjänster tillsammans med att produktområdena grafisk produktion och digitaltryck utmärks av stabila volymer, säger Richard Ohlson.

Intellectas låga belåning ger i hög grad utrymme för egen finansiering av koncernens utveckling. Nettoskulden minskade under året med 39 procent till 73 (119) MSEK. Soliditeten uppgår till 39 (39) procent.

Under hösten 2011 antog Intellectas styrelse en ny strategiplan, som gäller från och med 2012. Den nya strategin innebär att i större omfattning och utifrån varje kundbehov nyttja koncernens alla kompetenser över affärsområdes- och bolagsgränser. På så sätt skapas en effektivare organisation med högre resursutnyttjande, vilket ska bidra till förbättrad lönsamhet. Målet är att nå en lönsamhet på åtta procent av omsättningen.

Vid utgången av 2011 har de vidtagna strukturåtgärderna inom hela verksamheten inneburit en sammanlagd personalminskning med cirka 45 medarbetare. Det övergripande syftet med åtgärderna är att bättre anpassa organisationen till rådande marknadsförutsättningar. Det ger en beräknad resultateffekt på cirka 31 MSEK, varav cirka 26,3 MSEK beräknas förbättra Intellectas resultat under 2012.

FJÄRDE KVARTALET, OKTOBER–DECEMBER 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 181,2 (190,8) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -16,6 (23,9) MSEK varav poster av engångskaraktär svarade för -11,1 (17,0) MSEK
  • Resultatet efter skatt uppgick till -15,3 (14,6) MSEK
  • Resultat per aktie blev -3,65 (3,45) SEK

JANUARI–DECEMBER 2011 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättningen ökade med 4,9 procent till 694,5 (662,3) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 33,7 (38,7) MSEK varav poster av engångskaraktär svarade för 28,6 (17,3) MSEK
  • Rörelsemarginalen uppgick till 4,9 (5,8) procent
  • Resultatet efter skatt uppgick till 20,2 (23,7) MSEK
  • Resultat per aktie blev 4,75 (5,55) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 92,9 (63,2) MSEK
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,50 SEK per aktie

För bokslutskommunikén i sin helhet, vänligen besök:
www.intellecta.se

Se Richard Ohlson, vd och koncernchef, och Lotta Boman, informations- och kommunikationschef, kommentera delårsrapporten.
www.intellecta.se/Start/Investerare/Rapporter/VD+kommenterar+Q4-2011

Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB
010-21 22 005, 0709-75 99 11, richard.ohlson@intellecta.se
Zofia Hansson, ekonomidirektör
010-21 22 001, 0709-48 05 50, zofia.hansson@intellecta.se

Intellecta AB (publ)
(org nr 556056-5151)
Box 19063
Tel. 010-21 22 000

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 450 medarbetare på nio orter i Sverige, Danmark och Kina. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering. www.intellecta.se

Vision – Att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.