Nytt internationellt pris för rese- och turistnäringen

Det nyinstiftade priset, TRIP Global Award, delas i höst ut till "Den bästa upplevelsen i Sverige". Bakom utmärkelsen står Rese- och Turistnäringen i Sverige, i samarbete med Visit Sweden. Syftet är att ta reda på vad utländska besökare vill uppleva och uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse.

– Nu tar vi pulsen på Sveriges turistnäring och får dessutom ett utifrånperspektiv. Det ska bli spännande att se vad de olika marknaderna efterfrågar, vad som skiljer sig åt och vad som röstas fram som den bästa upplevelsen i Sverige, säger Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Urvalsprocessen sker i år på de fem viktigaste utlandsmarknaderna för Sverige: Tyskland, Nederländerna, Italien, Frankrike och England. Juryn består av researrangörer från respektive land. Processen kommer att utvecklas till att omfatta fler länder under nästkommande år.

Under kommande vecka presenteras finalisterna – de fem bästa upplevelserna i Sverige – och vinnaren koras under den Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober i Stockholm.

Svenska Rese- och Turistgalan är en årligen återkommande inspirations- och kunskapsdag med konferens, prisceremonier och galamiddag. Galan har etablerats som en gemensam mötesplats för näringens aktörer och dess intressenter. Förutom det internationella priset, TRIP Global Award, delas även näringens pris, TRIP Award, och Stora Turismpriset ut under galan. Läs mer om galan och prisceremonierna på www.rts.se, eller www.turistgalan.se.

För mer information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91

*TRIP = Travel Industry in Progress

Om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige RTS är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. Medlemmar i RTS är SAS, SJ, Scandic Hotels, Strömma Turism och Sjöfart, SkiStar, Google, Svenska Mässan, Svenska Turistföreningen, Sveaskog Naturupplevelser, Föreningen Flygresearrangörer, Passagerarrederiernas Förening, Svenska Golfförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Linkon, Samtrafiken, Malmö Aviation, Fly Nordic, Kolmårdens Djupark och AB Götakanlbolag. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se.

Om oss

Näringslivsorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sveriges (RTS) övergripande mål är att få turistnäringen att växa. Det gör vi genom att visa turistföretagare vilka möjligheter som finns, identifiera vad som krävs för att bli framgångsrik och därefter ge stöd till att utvecklas. Att gå från ord till handling är inte alltid lätt. Men tillsammans med våra medlemmar, andra aktörer i näringen, vårt delägarskap i Swedish Tourism Innovation Center AB (svb) och tillsammans med offentlig sektor kan vi bygga en plattform marknad för turistnäringens intressenter. Läs mer om verksamheten på www.rts.se