SEB äger nu över 50 procent i Vilniaus Bankas

SEB äger nu över 50 procent i Vilniaus Bankas SEB har ökat sitt ägande i Vilniaus Bankas, Litauen, och äger nu 52,6 procent av aktierna. SEB' s bud till aktieägarna faller därmed enligt litauisk lagstiftning under budplikt och är inte villkorat. SEB har nu samtliga myndighetsbeslut klara för att kunna lämna sin ansökan till Lithuania Securities Commission för att få budet registrerat. Fyra dagar efter det att registreringen är klar börjar budperioden. SEB erbjuder 40 LTL kontant för varje aktie i Vilniaus Bankas vilket motsvarar 10 USD per aktie. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 918 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 100 miljarder (per den 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 670 000 e-bankskunder i sju länder. Under året startar SEB aktiemäkleri på nätet i Tyskland samt e- banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Mats Kjaer, chef för SEB Baltic Holding, 040-667 61 01 Gunilla Åkerblom, informationsansvarig för SEB Baltic Holding, 08-639 26 07 Laurence Westerlund, IR-funktionen, 08-763 86 27 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00660/bit0002.pdf