SEB får klartecken från polska finansinspektionen

SEB får klartecken från polska finansinspektionen Den polska motsvarigheten till finansinspektionen har gett SEB tillstånd att köpa aktier i den polska banken Bank Ochrony @Srodowiska, BOS. SEB har redan fått tillstånd från Finansinspektionen i Sverige att köpa upp till 37 procent av aktierna i BOS. Även det polska konkurrensverket har gett klartecken. I dag äger SEB 4,4 procent av aktierna i BOS. Efter förvärvet kommer SEB att äga över 30 procent av aktierna och rösterna i BOS. Investeringen i Polen är ytterligare ett steg i SEB:s strategi att växa i Europa och täcka hela Östersjöområdet. Genom köpet får SEB tillgång till en stor och mycket expansiv marknad med stora möjligheter. BOS är en medelstor polsk bank med verksamhet inom både företags- och privatmarknaden och med huvudkontor i Warszawa. Per den 31 december 1999 hade BOS en balansomslutning motsvarande 8,2 miljarder kronor, 1 600 anställda och 48 kontor. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 918 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 100 miljarder (per den 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 680 000 e-bankskunder i sju länder. Under året startar SEB aktiemäkleri på nätet i Tyskland samt e-banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Gunnar Lindberg, ansvarig för Polen, 08-763 94 13, 070-533 66 13 Boo Ehlin, presschef, 08-763 8577, 070-763 8577 Gunilla Åkerblom, informationschef SEB Baltic Holding, 08-639 26 07 Lotta Treschow, chef för IR-funtionen, 08-763 9559 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00220/bit0002.pdf