SEB har nu mer än 75 procent av aktierna i Eesti Ühispank

SEB har nu mer än 75 procent av aktierna i Eesti Ühispank Tillsammans med egna aktier och aktier som idag ägs av aktieägare som accepterat SEB:s bud har nu SEB mer än 75 procent av både aktier och aktiekapital i Eesti Ühispank. SEB är nöjd med att så många aktieägare redan accepterat budet då det fortfarande återstår två veckor av budperioden. SEB är säker på att ytterligare en stor del av aktieägarna kommer att acceptera budet under budperioden som gäller till den 20 oktober. SEB:s bud till aktieägarna är inte villkorat. "Med den här nivån har vi redan lyckats långt i vår målsättning att ordentligt öka SEB:s ägande i Eesti Ühispank", säger Lars Gustafsson, vice VD i SEB. SEB har informerat aktieägarna i Eesti Ühispank om risken att aktien kan bli svår att handla i efter budperioden. I och med SEB:s bud kan också aktien komma att avnoteras från börserna i Tallinn, Helsingfors, München och Frankfurt Prospektet finns tillgängligt på Tallinnbörsens hemsida (www.tse.ee), och på Ühispanks huvudkontor samt hos banker och mäklare i Estland. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 918 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 100 miljarder (per den 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 670 000 e-bankskunder i sju länder. Under året startar SEB aktiemäkleri på nätet i Tyskland samt e-banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Mats Kjaer, chef för SEB Baltic Holding, 040-667 61 01 Gunilla Åkerblom, informationsansvarig för SEB Baltic Holding, 08-639 26 07 Laurence Westerlund, IR-funktionen, 08-763 86 27 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT01030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT01030/bit0002.pdf