SEB-kontoren öppnar Internet för seniorer

SEB-kontoren öppnar Internet för "seniorer" Den 17 oktober arrangeras för andra året SeniorSurf - en dag då alla över 55 år är välkomna till SEB:s kontor för att pröva och lära mer om Internet. - Detta är en bra illustration av vår ambition att förmedla kunskaper, att "utbilda" kunderna. Ett exempel på hur vi kombinerar vår lokala närvaro - våra drygt 200 kontor - med Internet. Vår medverkan i SeniorSurf och hela samarbetet med SeniorNet, är också en tydlig signal om att de äldre är viktiga kunder för oss, säger Fleming Carlborg, chef för SEB:s affärsområde Försäljning & Service. SEB har redan i dag både en hög andel Internet-användare bland sina kunder totalt; och bland dem över 55 år. Totalt är över 70,000 av kunderna "seniorer", vilket motsvarar 16 procent av bankens kunder. Att jämföra med de 10 procent av samtliga 55 - 79-åringar i Sverige som är Internet- användare. Men det är inte bara "unga" pensionärer som upptäckt fördelarna med att använda Internet också för bankärenden. Cirka 20,000 av SEB:s Internet- kunder är över 65 år, nästan 6,000 är över 75 år. Drygt 300 är för övrigt över 90 år! - För den som av olika skäl har svårt att ta sig till ett vanligt bankkontor, är Internet ett bekvämt alternativ - eller komplement till de personliga besöken och/eller vår personliga telefonservice dygnet runt. SeniorSurf arrangeras av föreningen SeniorNet Sweden tillsamans med bl a pensionärsorganisationerna och SEB. 1999 besökte 30,000 personer biblioteken under SeniorSurf-dagen. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 918 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 100 miljarder (per den 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 670 000 e-bankskunder i sju länder. Under året startar SEB aktiemäkleri på nätet i Tyskland samt e-banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se För ytterligare information, kontakta: Britt-Marie Dyrke, e-banking, 08-692 76 73 Sten Törnsten, informationschef, Försäljning & Service, 08-7636097, 070- 6296097 Se också www.seb.se och www.seniornet.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00750/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00750/bit0002.pdf