SEB:s tyska bank startar internetmäkleri - SEBdirect

SEB:s tyska bank startar internetmäkleri - SEBdirect SEB:s tyska bank BfG startar under november aktie- och fondmäkleri på internet under namnet SEBdirect - www.sebdirect.de. Mäklarverksamheten på nätet är en del av SEB:s strategi att växa inom internet i Europa. De tyska kunderna kan via SEBdirect handla med samtliga aktieslag, tyska och internationella, räntebärande papper, konvertibler och warrants som finns listade på de tyska börserna. Totalt 750 000 tjänsteerbjudanden. Därtill kan kunderna välja att investera i cirka 4 000 fonder. SEB köpte den tyska banken BfG den 1 januari i år. Sedan dess har antalet internetbankskunder i stort sett fördubblats till 120 000. SEBdirect, som startar i november och bygger på SEB:s paneuropeiska internetbanksmodell, förväntas hjälpa till att uppnå målet 130 000 e-bankingkunder i BfG vid utgången av året. SEBdirect ger kunderna möjlighet att få del av information och kunskap som hjälper dem att fatta beslut för sina placeringar. Meningen är att kunderna ska känna att de får råd i sina investeringsbeslut med hjälp av jämförande information, undersökningar och analyser. - Vi använder professionella verktyg, enkel hantering och snabbhet via realtidsuppkoppling för att underlätta för våra kunder, säger Christian Poggemann, chef för SEBdirect. I början av 2001 planerar SEBdirect att erbjuda tjänster via mobiltelefon. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 918 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 100 miljarder (per den 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 689 000 e-bankskunder i sju länder. Under året startar SEB aktiemäkleri på nätet i Tyskland samt e-banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se Boo Ehlin, presschef SEB, 08-763 85 77, 070-763 85 77 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/25/20001025BIT00990/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/25/20001025BIT00990/bit0002.pdf