Sparbankernas stiftelser beviljade 85 000 euro i stipendier

Sparbankernas Forskningsstiftelse och Kluuvin Säätiö har beviljat 85 000 euro i stipendier till forskare och forskningsprojekt. Dessutom beviljades 16 000 euro i belöningar för utmärkta pro gradu-avhandlingar. År 2011 fick 19 forskare och 1 forskningsgrupp forskningstipendium. Sammanlagt fick alltså 20 mottagare i fem universitet ett stipendium. Pro gradu-belöningar fick 11 personer.

– Forskningen kring finansmarknaden och värdepappersmarknaden spelar fortfarande huvudrollen. Intresset för att forska i sambandet mellan sparande och ekonomisk tillväxt var glädjande, likaså undersökningar som gällde utvecklingen av bankbranschen och framtidens tjänster och affärsmodeller. Däremot finns det fortfarande harmligt lite forskning kring kreditgivning, bedömer Eeva Karisto som är ombud för Sparbankernas Forskningsstiftelse.

Sparbankernas stiftelser stöder forskning kring penningmarknaden, boende, sparande och placerande. Dessutom driver Sparbankernas Forskningsstiftelse Sparbanksmuseet som finns i Tavastehus i anslutning till stadsmuseet.

Ytterligare information:
Eeva Karisto