Inbjudan till pressträff

Inbjudan till pressträff Den osunda kommunala konkurrensen - SAFs förslag till bättre spelregler Konkurrens från offentliga företag och myndigheter är ett allt större problem för företagen, inte minst för småföretagen. Med skattemedel kan de offentliga företagen hålla lägre priser än de företag som måste basera sin prissättning på vad det verkligen kostar att producera en vara eller tjänst. Varken konkurrenslagen, kommunallagen eller lagen om offentlig upphandling erbjuder ett skydd mot sådan osund kommunal affärsverksamhet. SAF har gjort en landsomfattande undersökning om det lokala företagsklimatet där över 18.000 företagare och drygt 5.000 kommunalpolitiker i 163 kommuner har deltagit. Undersökningsresultatet redovisas kommun för kommun på http://saf.se/kfakta. Undersökningen visar att politiker och företagare är överens om att det finns problem med kommunal konkurrens. Vi sammanfattar undersökningen samt ger SAFs förslag till hur konkurrensen från kommunala företag kan få legala lösningar i rapporten "Den osunda kommunala konkurrensen". Vi redovisar rapporten vid en pressträff som vi inbjuder till. Tid: Tisdagen den 24 oktober kl 11.00 Plats: Hovslagargatan 5, rum 1 Medverkande: Jens Hedström, konkurrensexpert, SAF Laila Rosenqvist, vice ordf SAFs Småföretagarberedning Tomas Fällman, e2 AB Bo Helgesson, Borlänge Bageri AB Välkomna! Kjell Frykhammar Informations- och presschef ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001019BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001019BIT00920/bit0002.pdf