SAGAX FÖRVÄRVAR OCH HYR UT I STOCKHOLM

- Sagax förvärvar lagerfastigheten Domnarvet 17 i Lunda industriområde för 28 Mkr. - Domnarvet 17 omfattar 8 000 kvadratmeter lagerlokaler med tillhörande kontor. - Sagax investerar även 22 Mkr för tillbyggnad av verkstadslokaler i Älvsjö industriområde. - De nya lokalerna i Älvsjö kommer att hyras av Mekonomen.

Sagax har avtalat om förvärv av Domnarvet 17 i Lunda industriområde, Stockholm stad. Fastigheten ligger i direkt anslutning till Sagax fastighet Domnarvet 16. Efter förvärvet äger Sagax åtta fastigheter i Lunda med en sammanlagd uthyrningsbar area om drygt 50 000 kvadratmeter. Domnarvet 17 omfattar 8 000 kvadratmeter uthyrningsbar area bestående av lagerlokaler med tillhörande kontor. Anskaffningskostnaden uppgår till 28 miljoner kronor (3 500 kr/m2) motsvarande en initial direktavkastning om 8,5 %. Uthyrningsgraden uppgår till 77 % och den genomsnittliga hyresnivån till 600 kronor per kvadratmeter. Tillträde sker den 12 mars. Sagax har även beslutat att genomföra en tillbyggnad på fastigheten Tillverkaren 1 i Älvsjö industriområde, Stockholm stad. Fastigheten har skyltläge mot Huddingevägen. Investeringen beräknas uppgå till 22 Mkr och inkluderar friköp av marken som tidigare innehafts med tomträtt. Tillbyggnaden utgörs av verkstadslokaler med tillhörande butik som kommer att hyras av Mekonomen på ett tioårigt hyresavtal. Kommentar av David Mindus, verkställande direktör, Sagax: - "Domnarvet 17 kan enkelt integreras i vår förvaltning av beståndet i Lunda där vi varit verksamma under lång tid och vi räknar med att kunna öka både uthyrningsgrad och hyresnivå successivt. Vad gäller investeringen i Älvsjö så utgör den ett bra exempel på bolagets kontinuerliga arbete med att utveckla bolagets fastigheter."