Tre nya samarbeten inom kollektiv inkomstförsäkring

Tre nya samarbeten inom kollektiv inkomstförsäkring Civilekonomerna, Naturvetareförbundet och Sveriges Farmacevtförbund med tillsammans över 40 000 medlemmar har nyligen beslutat att en kollektiv inkomstförsäkring ska ingå i medlemskapet från och med januari 2004. Försäkringsgivare är SACO SalusAnsvar Försäkrings AB. I dag drabbas många akademiker av en kraftig inkomstförsämring vid arbetslöshet då de tjänar över taket för a-kasseersättning. Har man en inkomstförsäkring och blir arbetslös får man 80 procent av månadslönen upp till mellan 50 000 till 80 000 kronor i 120 dagar. Har man bara a- kassa får man maximalt 16 060 kronor (80 procent av 20 075 kr/mån) i månaden. - Inkomstförsäkring är ett svar på den urholkade välfärden. När de offentliga systemen inte längre mäktar med har organisationer en stor möjlighet att fylla detta tomrum genom kollektiva försäkringslösningar, säger Olle Anderson, vd SACO SalusAnsvar Försäkrings AB. Sedan tidigare har Civilingenjörsförbundet och SACO-förbundet Trafik och Järnväg kollektiva inkomstförsäkringar för sina medlemmar. När nu även Civilekonomerna, Naturvetareförbundet och Sveriges Farmacevtförbund erbjuder en inkomstförsäkring genom medlemskapet blir drygt 115 000 organisationsmedlemmar, eller 25 procent av alla som är med i Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa, inkomstförsäkrade genom SACO SalusAnsvar Försäkrings AB. - Intresset för kollektiva inkomstförsäkringar är stort. De som redan infört det säger sig vara mycket nöjda och fler organisationer ligger i pipeline för ett genomförande, säger Olle Anderson, vd SACO SalusAnsvar Försäkrings AB. SACO SalusAnsvar Försäkrings AB ägs till 26 procent av SACO-förbunden, till 25 procent av SACO och till 49 procent av SalusAnsvar AB (publ). SACO SalusAnsvar Försäkrings AB är inte vinstutdelande. För ytterligare information: Olle Anderson, vd SACO SalusAnsvar Försäkrings AB 08-55 54 51 95, 0709- 11 61 95 Jonas Burvall, pr-ansvarig, 08-55 54 50 61, 0709-11 60 61 SACO SalusAnsvar Försäkrings AB ägs till 51 procent av SACO och SACO- förbunden och till 49 procent av SalusAnsvar AB (publ). SalusAnsvars affärsidé är att förstärka organisationers konkurrenskraft genom att erbjuda försäkrings- och banktjänster som skapar ett mervärde hos deras medlemmar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/03/20031203BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/03/20031203BIT00170/wkr0002.pdf