­­Låneförmedlaren Sambla ökar takten – ska bli störst i Norden

Låneförmedlaren Sambla grundades för bara tre år sedan och har varit en tillväxtraket sedan start. Hittills har bolaget hjälpt strax över 170 000 kunder att jämföra lån hos olika banker i syfte att förbättra deras lånevillkor och minska onödiga räntekostnader.

Grundarna av bolaget har varit tydliga med att målsättningen med Samblas verksamhet är att hjälpa alla privatpersoner, oavsett vem det är eller vad de gör, till bättre villkor för lånen.

”Under de senaste åren har vi på Sambla hjälpt hundratusentals kunder att spara pengar genom att hitta lån med bättre villkor och lägre räntekostnader. En typkund som vi lyckas hjälpa sänker sin ränta från 8,58% till 5,92%. För ett genomsnittligt lån[1] innebär det att totalbesparingen för kunden blir 17 000 kr – det gör skillnad i plånboken, på riktigt”, säger Per Österström som är en av grundarna av Sambla.

Under 2017 bytte bolaget även namn och det nya varumärket Sambla lanserades för att markera starten på en ny digital bolagsresa. Hörnstenar i den nya varumärkesplattformen är en ny onlinetjänst som gör det enklare än någonsin att jämföra lån med bara några klick. Bolaget har även satsat stora resurser på att stärka marknadsföringen på Facebook, Google och i andra digital kanaler, för att nå ut till fler som kan förbättra sina lånevillkor.

”Planen framåt är att fortsätta växa och expandera verksamheten till flera nya marknader och genom digitala kanaler. Just nu går utvecklingen väldigt snabbt och teamet växer hela tiden. Det faktum att vi byggt våra system själva gör att vi är flexibla och snabbfotade”, säger Petter Nyman som är Utvecklingschef och medgrundare av Sambla.

Sambla expanderade i slutet av 2016 sin verksamhet till Norge. Redan i höst expanderar bolaget återigen den nordiska verksamheten och målet är att gå in i ytterligare ett land. Affärsmöjligheterna i de nordiska grannländerna är stora eftersom att marknaden för låneförmedling inte har funnits där i lika många år som i Sverige. Det innebär att det finns stor potential att hjälpa fler människor till bättre lånevillkor på sina lån.

”Vi ökar vår omsättning betydligt under 2017 och den geografiska expansionen är ett naturligt steg i att stärka vår position som den snabbast växande låneförmedlaren i Norden. Vi ser stora möjligheter och ser fram emot att hjälpa fler kunder till lägre lånekostnader.”, säger Per Österström

Under 2016 omsatte Sambla 48 miljoner kronor och prognosen för 2017 är att omsättningen fördubblas till över 80 miljoner kronor. Antalet medarbetare uppgick till cirka 120 personer och bolaget räknar med att genomföra nya rekryteringar under året i samband med expansionen.

Läs mer om bolaget på Sambla.se och Sambla.no

[1] Ett genomsnittligt lån är 171 000 kr över 65 mån