Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB säljer fastigheter till ett underliggande fastighetsvärde om 1 153 mkr till ett JV med Property AD

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) ("SBB") säljer fastigheter till ett underliggande fastighetsvärde om 1 153 mkr till ett joint venture ("JV") samägt med Property AD.

De 39 fastigheterna är belägna centralt i kommunerna Oskarshamn, Västervik, Nyköping, Karlskrona, Hudiksvall, Karlstad, Älvdalen, Malung-Sälen, Motala, Hedemora, Tomelilla, Hörby, Ludvika, Skövde, Ovanåker, Helsingborg, Flen, Norrköping, Torsby, Hagfors & Svalöv. Den totala uthyrningsbara ytan omfattar 108 248 kvm med ett driftnetto på ca 59 mkr. Fastigheterna omfattar såväl samhällsverksamheter som kontor.

Property AD AB har Sören Ferin som huvudägare. Joint venture-bolaget ägs till 50 procent var av SBB och Property AD AB. Property AD har lång erfarenhet av transaktion och uthyrning och JV-bolagets fokus kommer att ligga på just detta.

Denna information är sådan information som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 september 2018 kl. 18.00 CET.

SBB äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier. Certified Adviser är Erik Penser Bank (www.penser.se). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.