SBB och HSB Göta utvecklar äldreboende för Aleris i Falkenberg

Effnetplattformen (publ) dotterbolag SBB och HSB Göta har i samägt bolag tecknat en avsiktsförklaring med Aleris Omsorg AB (Aleris) om att bygga ett äldreboende med ca 60 lägenheter i Bacchusområdet i Falkenberg. Inflyttning är beräknad till början av 2019. Avtalet löper på 15 år med möjlighet till förlängning.

SBB förvärvade hela Bacchusområdet i Falkenberg under våren 2016. SBB har inlett ett samarbete med HSB för utveckling av bostäder för alla åldrar. Genom den tecknade avsiktsförklaringen mellan SBB/HSB och Aleris kommer verksamheten att utvecklas inom såväl bostäder som samhällsfastigheter. Totalt planeras för 60 lägenheter i äldreboende om en yta på ca 4 000 kvm BRA. Parterna avser att teckna ett 15-årigt hyresavtal senast 30 juni 2017.

-          Vi är glada över möjligheten att utveckla äldrebostäder tillsammans med Aleris. Genom att bygga äldrebostäder är vi glada att kunna bidra till samhällsutvecklingen och stärka Bacchusområdet för boende i alla åldrar, säger Krister Karlsson, vVD Samhällsbyggnadsbolaget.

-          Vi ser fram emot att få bygga ett Aleris Plaza i Falkenberg. Sedan tidigare driver vi Hjortsbergs äldreboende i kommunen och Aleris vill gärna fortsatt finnas i Falkenberg. Vårt Aleris Plaza kommer att erbjuda ett tryggt och trevligt boende med det senaste inom digitala tjänster och med havet inpå knuten men ändå nära till stadens centrum, säger Kristin Ahne, affärsområdeschef äldreboende på Aleris Omsorg

Krister Karlsson, vVD, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, 070-352 56 65, krister@sbbnorden.se

Henrik Zäther, VD HSB Göta, 010-442 36 01, henrik.zather@hsb.se

Henrik Kennedy, kommunikationschef Aleris Sverige, 0706-827123, henrik.kennedy@aleris.se

Om Effnetplattformen AB (publ)

Bolaget äger bostads- och samhällsfastigheter i hela Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget.

www.effnetplattformen.se