Sandvik blir delägare i e-handelsplatsen Endorsia

Sandvik blir delägare i e-handelsplatsen Endorsia Sandvik-koncernen går in som en av fem delägare i Endorsia.com International AB, en elektronisk handelsplats för industriella varor och tjänster i Europa. Handelsplatsen, som hittills varit helägd av SKF, erbjuder såväl distributörer som slutkunder kvalitetsprodukter från välkända industriföretag och förenklar inköp och försäljning för samtliga parter. Övriga delägare i Endorsia är företagen INA Holding Schaeffler KG, Rockwell Automation, Timken och SKF. Ägandet delas lika mellan de fem företagen. - Endorsia är ett viktigt komplement till våra övriga snabbt växande e- handelslösningar för distributörer och slutkunder. Genom samarbetet inom Endorsia kan vi öka konkurrenskraften och nå nya kundgrupper, säger Lars Pettersson, vice VD i Sandvik AB. - Kunderna kan utnyttja denna handelsplats för att snabbt och effektivt få tillgång till våra avancerade metallbearbetningsverktyg och verktygssystem samt vårt omfattande serviceutbud. Sandvik kommer genom Endorsia att marknadsföra de välkända varumärkena inom hårdmetall och snabbstål; Sandvik Coromant, Dormer, Titex och Prototyp, säger Lars Pettersson. Sandviken den 17 januari 2001 Sandvik AB; (publ) För ytterligare upplysningar, kontakta Lars Pettersson, tel 026- 26 36 28 och Arnfinn Fredriksson, Sandvik Coromant, tel 070-642 48 24 Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position i utvalda nischer - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 34 000 anställda vid 300 bolag i 130 länder och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/17/20010117BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/17/20010117BIT00510/bit0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.