Sandvik förvärvar tysk stålbandstillverkare

Sandvik förvärvar tysk stålbandstillverkare Sandvik Process Systems har träffat en överenskommelse med Vereinigte Deutsche Nickelstahlwerke om förvärv av det tyska företaget Hindrichs-Auffermann Metallverarbeitungs GmbH utanför Wuppertal. Företaget har en stark ställning inom området mönstrade pressplåtar och pressband av stål som används för tillverkning av laminat och laminering av träbaserade skivor, ett område som bedöms ha stor tillväxtpotential. Omsättningen uppgår till ca 120 MSEK och antalet anställda är 70. - Genom detta förvärv breddas vårt produktsortiment mot ännu mer avancerade produkter och vår position som globalt ledande inom stålbandsteknologin stärks ytterligare, säger Svante Lindholm, VD för Sandvik Process Systems. Sandviken den 4 oktober 2000 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas genom Svante Lindholm, tel 026-26 56 01 Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position i utvalda nischer - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 34 000 anställda vid 300 bolag i 130 länder och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor. Sandvik Process Systems är en affärssektor inom koncernen som utvecklar, producerar och marknadsför stålband och stålbandsbaserade processanläggningar samt sorteringssystem. Omsättningen är ca 1 500 MSEK och antalet anställda 700. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/04/20001004BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/04/20001004BIT00520/bit0002.pdf