Sandvik förvärvar ytterligare aktier i Walter

Sandvik förvärvar ytterligare utestående aktier i Walter Sandvik har förvärvat ytterligare aktier i tyska Walter AG och koncernens aktieinnehav i bolaget uppgår nu till 96,44 procent av rösterna, inklusive de 5,18 procent som ägs direkt av Walter. Sandvik har för avsikt att öka sitt ägande i Walter och undersöker nu olika alternativ för att nå målet 100 procent. Sandvik träffade under hösten 2001 en överenskommelse med huvudägarna i Walter om förvärv av majoriteten av aktierna i företaget. Efter godkännande av de tyska konkurrensmyndigheterna den 21 december 2001 påbörjades förvärvet och Walter konsoliderades från och med 25 februari 2002. I september 2002 lämnades ett offentligt erbjudande till övriga aktieägare i Walter om förvärv av samtliga utestående aktier i företaget. Sandviken den 23 maj 2003 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Peter Larson, vice VD och ekonomidirektör i Sandvik AB, tel 026-26 10 61. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/23/20030523BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/23/20030523BIT00020/wkr0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.