Sandvik omstrukturerar verksamheten inom Valenite

Sandvik omstrukturerar verksamheten inom Valenite Sandvik har beslutat att omstrukturera produktionen inom den amerikanska verktygstillverkaren Valenite, som Sandvik förvärvade 2002, och som ingår i affärsområde Sandvik Tooling. Anläggningen i Gainesville, Texas, stängs tillsammans med tre mindre produktionsenheter i South Carolina. Istället koncentreras produktionen av hårdmetallverktyg till anläggningen i Westminster, South Carolina, som byggs ut och uppgraderas med modern tillverkningsteknologi. Cirka 80 personer blir övertaliga vid anläggningen i Gainesville. I South Carolina erbjuds de berörda, totalt cirka 200 personer, arbete vid den nya anläggningen i Westminster. För att ytterligare öka företagets konkurrenskraft integreras Valenite fullt ut i Sandvik Toolings distributionsnätverk i NAFTA-regionen. Samtidigt stärks Valenites kunderbjudande genom ett stort antal introduktioner av nya produkter som baseras på Sandvik Toolings teknologiplattform. "På många områden kommer Valenite att bli bäst i klassen", säger Anders Thelin, chef för Sandvik Tooling. "Genom förändringarna får Valenite en modern och kostnadseffektiv produktion, en snabb och flexibel distribution och en produktportfölj i världsklass". Sandviken den 11 december 2003 Sandvik AB; (publ) För ytterligare information kontakta Anders Thelin, chef för affärsområde Sandvik Tooling, tel 026-26 63 84. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfria stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt process- och sorteringssystem. Koncernen har 37 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 50 000 MSEK. Sandvik Tooling är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och världsledande tillverkare av verktyg och verktygssystem för metallbearbetning samt ämnen och komponenter. Omsättningen är cirka 18 000 MSEK och antalet anställda omkring 15 000. Cirka 5% av omsättningen investeras i forskning och utveckling av nya produkter. Produkterna är av hårdmetall, snabbstål och andra hårda material som diamant och specialkeramer. Väletablerade varumärken är Sandvik, Sandvik Coromant, Walter, Valenite, Dormer, Titex, Prototyp, Precision m fl. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00010/wkr0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.