Sandvik öppnar nytt distributionscentrum i Singapore

Sandvik öppnar nytt distributionscentrum i Singapore Sandvik Coromant har tagit i bruk ett nytt distributionscentrum i Singapore. Den nya anläggningen är strategiskt belägen vid Changi- flygplatsen och betjänar hela Asia-Pacificområdet. Genom Sandviks avancerade data- och logistiksystem kan nu kunderna i Asien, liksom i övriga delar av världen, få sina beställda hårdmetallverktyg inom ett dygn. Kunderna har genom anläggningen i Singapore tillgång till Sandvik Coromants kompletta sortiment av standardprodukter. Detta tillgodoser de allt mer ökande kundkraven på snabbare leveranser och mindre egna lager. Det nya centrallagret är en del av Sandviks globala expansion och kommer att spela en viktig roll för utvecklingen av Internet-handeln i Asien. Vid invigningen i Singapore deltog bl a Sandviks VD och koncernchef Clas Åke Hedström. - Asien är en av de prioriterade marknaderna enligt Sandviks nya tillväxtstrategi. Vi har på senare år nått stora försäljningsframgångar på denna marknad och investeringen i logistik och effektiv kundservice i Singapore betyder att vi stärker vår konkurrenskraft ytterligare, säger Clas Åke Hedström. Sandviken den 15 januari 2001 Sandvik AB; (publ) För ytterligare upplysningar, kontakta Sven Flodmark, chef för regionbolaget Sandvik South East Asia, tel +65 26 52277. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position i utvalda nischer - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 34 000 anställda vid 300 bolag i 130 länder och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor. Sandvik Coromant är en sektor inom affärsområdet Sandvik Tooling och världsledande tillverkare av avancerade hårdmetallverktyg och verktygssystem för metallbearbetning. Omsättningen är ca 8 400 MSEK och antalet anställda 7 500. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/15/20010115BIT00690/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/15/20010115BIT00690/bit0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.