Stora rörorder till Sandvik

Stora rörorder till Sandvik Sandvik Steel har nyligen fått flera stora order på s k kompoundrör till sodahuspannor i pappersmassefabriker till ett sammanlagt ordervärde av ca 40 MSEK. Kunderna är flera av världens främsta tillverkare av sodahuspannor, bl a Kvaerner Pulping. Pannorna skall levereras till fabriker i USA, Brasilien, Spanien och Belgien. Sandvik Steel är världsledande på kompoundrör till sodahuspannor och har under många år satsat intensivt på forskning och utveckling av denna typ av rör. De skall fungera i en mycket korrosiv miljö där höga krav ställs på materialens egenskaper. Kompoundrören bygger på en kombination av två material, därav namnet kompound. För att rören skall hålla längre har de belagts med ett yttre skyddande skikt av en rostfri och mycket korrosionsbeständig legering. Tack vare den avancerade konstruktionen är livslängden mer än 3-5 gånger längre än för konventionella rör av kolstål. Förutom i sodahuspannor används kompoundrör bland annat i sopförbränningsanläggningar samt i ångpannor vid metallurgiska industrier. Sandviken den 12 oktober 2000 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Lars Pettersson, VD för Sandvik Steel, tel 026- 26 36 28. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position i utvalda nischer - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 34 000 anställda vid 300 bolag i 130 länder och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor. Sandvik Steel är en affärssektor inom Sandvik-koncernen och världsledande tillverkare av högt förädlade produkter; rör, band, tråd och stång, i rostfria stål och speciallegeringar. Omsättningen är ca 8 400 MSEK och antalet anställda 7 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00270/bit0002.pdf