Analysguiden: Konstruktiva besked

Saniona har etablerat en finansieringskälla och levererat positiva besked från såväl kliniska som prekliniska projekt under den senaste tiden. Prader-Willi-resultaten kan ge nytt hopp för indikationen. Vi höjer rådet till Köp.

Efter en turbulent höst har den senaste tidens nyhetsflöde från Saniona varit av positiv art. Genom avtalet med Nice & Green säkerställer bolaget en möjlig finansieringskälla upp till 144 miljoner kronor under 24 månader. Det ger flexibilitet och minskad finansiell osäkerhet. Den kliniska studien i Prader-Willi (sällsynt ätstörning) har varit ett orosmoln efter avhopp. Topline­resultaten som presente­rades i januari 2018 bekräftar emellertid att de farhågor som uppenbarligen funnits på mark­naden för Tesomet generellt varit över­drivna. De antyder också att det är för tidigt att ge upp hoppet om Prader-Willi-projektet specifikt. Även om det inte går att dra långtgående slutsatser om effekt från den decimerade studien bådar den markanta minskningen av mat­begär gott för Tesomets möjlig­heter inom Ätstörning.

Projektportföljen i övrigt har visat framsteg. Partnern Medix har slutfört rekrytering till fas III-studien i fetma vilket är klart snabbare än väntat och talar för att studien kan slutföras i början av nästa år. Möjlighet till tidigare lansering än vi räknat med höjer vårt bedömda värde på projektet. Vidare har Saniona valt en läke­medels­kandidat för behand­ling av neuropatisk smärta/klåda. Om toxikologiska studier visat tillfred­sställande resultat kan Saniona starta en klinisk studie under 2019.

Vi ser sammantaget att viktiga pusselbitar har fallit på plats för Saniona under de senaste måna­derna. Detta i kombination med att vi bedömer att värdet på projektportföljen ligger tydligt över börsvärdet i dagsläget medför att vi höjer rådet till Köp (från Öka). Vi höjer samtidigt det motiverade värdet något till 62 (från 61) kronor efter Medix­nyheten. Den viktigaste förväntade värde­­drivande händelsen i närtid är troligen interimsresultat från en fas II-studie av­seende behandling mot kokain­beroende. Det ger stor potential men även ganska hög risk beroende på utfall. Sanionas breda projektportfölj ger i samman­hanget viss risk­spridning.

Läs hela analysen på Analysguiden

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.Läs mer här.