Sardus slutför förvärvet av Gourmet Service

Sardus slutför förvärvet av Gourmet Service Livsmedelskoncernen Sardus, som är noterad på Stockholmsbörsens A-lista, har slutfört förvärvet av Gourmet Service AB. Företaget tillverkar bland annat smörgåssallader, såser, salladsdressing samt lax- och skaldjurspatéer. Gourmet Service, som ligger i Stockholm, omsätter drygt 80 miljoner kronor och har 24 anställda. En del av likviden utgörs av 200 000 aktier i Sardus, vilket motsvarar 2 procent av det totala antalet aktier. Detta har möjliggjorts genom Sardus återköpsprogram av egna aktier, som inleddes under våren 2002. Därmed blir säljaren Rolf Bratt en av de större aktieägarna i Sardus. Avräkningspriset är satt till 84 kronor per aktie, vilket är baserat på börskursen den 3 oktober. Gourmet Service har i första hand sina kunder inom storhushållssektorn men levererar även till livsmedelsindustrin och dagligvarubutiker. Rolf Bratt kvarstår som verkställande direktör. - Förvärvet är ett led i vår tillväxtstrategi, som innebär, att vi ska bredda oss inom segmentet smörgåsnära produkter och lätta måltider, säger Sardus VD Ragnar Bringert. Gourmet Service kommer att ingå i affärsenheten Sardus Foodpartner, som vänder sig till storhushåll även om flera av produkterna dessutom säljs i dagligvarubutiker. Sardus konsoliderar bolaget under årets tre sista månader. Gourmet Service kommer att bidra positivt till resultatet för fjärde kvartalet. Helsingborg den 6 oktober 2003 AB SARDUS (publ.) Ragnar Bringert För ytterligare information: VD Ragnar Bringert, 070-593 62 73 alt 042-37 02 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/06/20031006BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/06/20031006BIT00290/wkr0002.pdf