Bättre förbindelser till Spanien

Bättre förbindelser till Spanien Sommaren bjuder på bättre flygförbindelser till Spanien från Sverige, Norge och Danmark. Flygbolaget Spanair öppnar i samarbete med SAS en rad nya linjer som gör det betydligt lättare att resa mellan Spanien och de skandinaviska länderna. Den 10 april börjar Spanair flyga från Stockholm till Madrid alla dagar året runt med avgång från Stockholm kl. 16.35 och ankomst i Madrid kl. 20.35. Spanair flyger dessutom sedan tidigare dagligen utom söndagar från Stockholm till Barcelona med avgång från Stockholm kl.08.50 och ankomst till Barcelona kl.12.25. I sommarperioden från den 2 juni till den 28 september börjar Spanair också flyga från Köpenhamn till Madrid alla dagar, med avgång från Köpenhamn kl.13.45 och ankomst i Madrid kl.17.05. Dessutom, under hela året, har både Spanair och SAS varsin daglig avgång från Köpenhamn till Madrid och Spanair flyger två gånger dagligen från Köpenhamn till Barcelona (utom söndagar som har en avgång). Spanair etablerar även en ny linje från Oslo till Madrid med avgångar alla dagar i veckan utom söndagar i perioden den 9 juni till den 27 september. Samtliga flygningar genomförs i samarbete med SAS. Det innebär att en EuroBonusmedlem även får poäng på Spanairs flygningar. Affärsresenärerna har tillgång till businessclasslounger i Spanien. Från SAS samtliga destinationer i Skandinavien till Spanairs destinationer i Spanien tillämpas genomgångspriser och passagerare samt bagage checkas igenom till slutdestinationen. Spanair grundades 1986 av SAS och det spanska bolaget Teinver. Verksamheten som charterbolag startade i mars 1988. I februari 1994 började Spanair med den reguljära flygverksamheten, som idag utgör ca 75 procent av Spanairs flygningar. 2002 transporterade Spanair åtta miljoner passagerare med en flotta på 50 flygplan. Flygbolaget har 2500 anställda. Spanair blir medlem i Star Alliance den 1 april 2003. För ytterligare information: Jørgen Holme Angie Bowen SVP Network Management, Spanair PR & Communication, Spanair tel. 0034 678 788 214 tel. 0034 971 745 170 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/26/20030326BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/26/20030326BIT00240/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.