British Midland och Mexicana Airlines nya medlemmar i Star Alliance

British Midland och Mexicana Airlines nya medlemmar i Star Alliance Koncerncheferna för de olika Star Alliance-bolagen samlades i dag i Wien för att hälsa de nya medlemmarna British Midland och Mexicana Airlines välkomna. Den 1 juli, som är det officiella datumet för de nya medlemmarnas inträde i alliansen, kommer Star Alliance att bestå av totalt 13 medlemmar. British Midland med 6.000 anställda och en flygplansflotta på 60 flygplan transporterade under 1999 totalt sex miljoner passagerare till 32 destinationer i Europa från sin stora knutpunkt London Heathrow. British Midland är därmed Storbritanniens näst största reguljära flygbolag. När British Midland den 1 juli blir medlem i Star Alliance, blir London Heathrow den enda flygplatsen i Europa med säte för två konkurrerande flygbolagsallianser. Mexicana Airlines, som bildades 1921, är ett av världens äldsta flygbolag. Under 1999 transporterade Mexicana Airlines mer än 7 miljoner passagerare till ett femtiotal destinationer i nio länder. Totalt har Mexicana en flotta på 54 flygplan och 6.300 anställda. - Star Alliance har haft en imponerande tillväxt sedan starten i maj 1997, då fem flygbolag tillsammans lade visionen om att erbjuda alliansens kunder ett smidigt globalt resande. Tillsammans med de två nya medlemmarna får nu Star Alliance resenärer på ett enkelt sätt tillgång till 815 destinationer i mer än 130 länder, säger Jan Stenberg,VD för SAS. Koncerncheferna indikerade också att Star Alliance nu börjar nå sin slutliga omfattning. " Vi har uppfyllt vårt löfte om global tillgänglighet - med några undantag. Vi är säkra på att hitta partners som kommer att tillåta oss att expandera vårt linjenät till områden i världen där vi inte har någon närvaro idag". Medlemmarna i Star Alliance är: SAS, Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways - ANA, Austrian Airlines Group ( Austrian Airlines, Lauda Air och Tyrolean Airways), Ansett Australia, British Midland, Lufthansa, Mexicana Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines and VARIG Brazilian Airlines. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00770/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.