Fler reste med SAS till vinterdestinationer i februari

I februari reste drygt 2 miljoner passagerare med SAS, en marginell minskning jämfört med föregående år. Under månaden ökade SAS antalet avgångar till destinationer för de som söker skidåkning samt till destinationer i södra Europa.

SAS anpassar i ökad utsträckning destinationer och linjer efter kundernas skiftande efterfrågan under året. Därför ökade SAS under februari kapaciteten till typiska vinterdestinationer för skidåkning som Chambéry, Innsbruck och Salzburg. Samtidigt ökade SAS antalet resor för de som söker värme, till destinationer som Madeira, Gran Canaria, Teneriffa och Fuerteventura. Anpassningen togs emot positivt och antalet resenärer på de fritidsorienterade linjerna ökade med 10% jämfört med föregående år.

• Vi har fått ett positivt gensvar på anpassningarna i vårt nätverk. Det har lett till att fler valt att resa med SAS till både destinationer för skidåkning och värme. Under vinterperioden har vi minskat den totala kapaciteten efter den säsongsmässigt lägre efterfrågan. Samtidigt bibehåller vi kapaciteten på våra mer affärsorienterade linjer, vilket lett till att antalet passagerare ökat på viktiga inrikeslinjer som Oslo-Bergen och Stockholm-Luleå. Inför våren och sommaren ser vi nu fram emot att successivt öka antalet resor och hälsa fler passagerare ombord våra flygplan, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden^ var oförändrad och PASK* var 3% lägre under februari 2018 jämfört med februari 2017.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, har mer än 30 miljoner resenärer per år, som flyger till, från och inom Skandinavien. Vi kopplar ihop våra tre knutpunkter – Köpenhamn, Oslo och Stockholm – med 125 resmål i Europa, USA och Asien. Våra skandinaviska värderingar inspirerar oss i vårt hållbarhetsarbete och SAS ska till år 2030 minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent och flyga med biobränsle motsvarande den totala förbrukningen av SAS hela inrikestrafik. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds nästan 19 000 dagliga flyg till mer än 1 300 destinationer runt om i världen.