Moody's nedgradering av SAS kreditbetyg

Moody's nedgradering av SAS kreditbetyg Det amerikanska kreditvärderingsinstitutet Moody's Investor's Service har i dag nedgraderat SAS kreditvärdighet till Ba1 för bolagets "senior implied rating", en nedgradering av kreditbetyget med ett steg. Nedgraderingen har sin bakgrund bl.a. i den osäkra situation som flygindustrin generellt sett befinner sig i till följd av en låg ekonomisk tillväxt vilket påverkar efterfrågan på flygresor. Ytterligare osäkerhets faktorer är utvecklingen i Irak och oron kring SAL epidemins effekter på resandet. Moody's värdesätter SAS koncernens nya strukturella åtgärder för att nå långsiktig lönsamhet och konkurrenskraft. En samlad värdering har emellertid medfört att Moody's negraderat SAS kreditvärdighet. Flera andra flygbolag har också blivit nedgraderade under den senare tiden och SAS kreditbetyg är fortfarande bättre en genomsnittet i industrin. SAS koncernen är i en situation med god kassalikviditet och bra tillgång till outnyttjade kontrakterade lånelöften. Den förändrade kreditvärdigheten inverkar inte på SAS koncernens existerande låneportfölj. För ytterligare information Gunilla Berg, Executive Vice President & CFO +46 8 797 5006 Johan Törngren, Vice President SAS Group Finance & Asset Mgt + 46 70 997 1707 Sture Stølen, Head of SAS Group Investor relations + 46 8 797 1451 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/11/20030411BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/11/20030411BIT01060/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.