Ny kommunikationsdirektör i Sverige

Ny kommunikationsdirektör i Sverige Till ny kommunikationsdirektör i SAS Scandinavian Airlines Sverige AB efter årsskiftet har utsetts Andris Zvejnieks, f n informationschef i IBM Svenska AB. - Vi är mycket glada och stolta över rekryteringen av Andris Zvejnieks, säger Anders Ehrling, VD för Scandinavian Airlines Sverige. Andris har lång och bred erfarenhet av kommunikation i förändringsskeden, och det är precis vad vi behöver. Dessutom är hans tidigare bakgrund som informationschef på Arlanda för Luftfartsverket en stor tillgång för oss. Andris Zvejnieks har arbetat med intern och extern kommunikation i mer än 20 år, de senaste tio åren som informationschef. - Ibland kommer det tillfällen som du helt enkelt inte kan låta dig gå förbi, säger Andris Zvejnieks. Och jobbet som kommunikationschef på SAS i Sverige är nog ett av de mest spännande man kan ta i branschen just nu. - Konkurrensen är stenhård i flygbranschen och SAS måste vara bra på att tydliggöra de mervärden som bolaget erbjuder, och som konkurrenterna saknar. Det innebär också att man måste säkra att medarbetarna känner till och kan leverera de löften som kunderna får i marknadskommunikationen. Därför är internkommunikation A och O, och det är en av de delar jag kommer att prioritera i mitt nya jobb. Andris Zvejnieks är 47 år och har sina rötter i Lettland. Han har en samhällsvetarexamen från Uppsala Universitet, och har varit informationssekreterare i Nacka kommun, internredaktör och pressekreterare i Posten, informationssekreterare i Civildepartementet, pressansvarig i KF-koncernen, samt informationschef på LFV Arlanda. Sedan 1999 har Andris Zvejnieks varit informationschef för IBM Svenska AB, där han också ansvarat för samordningen av intern kommunikation och PR i Norden. - Andris Zvejnieks kommer att ha det övergripande ansvaret för kommunikationen av Scandinavian Airlines Sveriges varumärke, och han kommer också att ingå i bolagets ledningsgrupp, säger Anders Ehrling. För ytterligare information var god kontakta: Anders Ehrling, VD, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-8-797 1937 Andris Zvejnieks, tel: +46-70-793 5187 Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige ______________________________________________________________________ Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen: Årspassagerare: Cirka 6 miljoner Flygplan: 44 Medarbetare: 3 000 Start/landningar: 300 per dag Destinationer: 44, från och inom Sverige. Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/18/20041118BIT00010/wkr0001.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.