Nya destinationer och fler turer - SAS expanderar internationellt med vinterns trafikprogram SAS presenterar i höst flera nya destinationer och utökar kapaciteten på internationella linjer med närmare nio procent. Med vinterns trafikprogram påbörjar SAS en expansion med syfte att ta marknadsandelar i Europa och interkontinentalt. Storsatsning på Birmingham Bland nyheterna är Storbritanniens andra stad Birmingham med ett upptagningsområde på sju miljoner människor. SAS startar tre dagliga turer från Köpenhamn. Staden har ett aktivt näringsliv och har årligen cirka 700 utställningar och mässor, säger Karin Strömberg, chef för Network Management på SAS, och fortsätter: För resenärer från Birmingham är Köpenhamn välbelägen som transferpunkt vid resor österut. Helgflyg till Palma Palma de Mallorca är en annan ny destination. SAS kommer att flyga dit varje lördag och söndag från Köpenhamn. SAS har ledig kapacitet på helgerna och Palma de Mallorca är en stor marknad som också efterfrågats av våra EuroBonuskunder, säger Karin Strömberg. Resandet till Irland växer och SAS nystartar Oslo-Dublin med totalt fyra turer i veckan. SAS ökar också antalet turer till Schweiz. Från både Köpenhamn och Stockholm ökar trafiken till Zurich. Genève får också ett morgonflyg från Stockholm, som komplement till kvällsflyget. Stora förbättringar till gagn för flygresenärerna har skett i det tysta. - 70 procent av flygningarna har justerats 5-10 minuter för att skapa bättre transfereringsmöjligheter främst i Köpenhamn. Vi har påbörjat anpassningen av trafiksystemet till att vi nästa år får ett ökat antal platser på interkontinentala linjer och på europalinjerna. Det är många små förändringar som sammantaget ger en bättre tidtabell, säger Karin Strömberg. Övriga nyheter i trafikprogrammet SAS starka trafikutveckling till USA gör att SAS sätter in en extra kvällstur i veckan på sträckan Köpenhamn - New York, vilket ger totalt 27 turer från Skandinavien till denna destination. Nytt är också en kvällstur Oslo-Paris med återresa morgonen efter vilket ger totalt fyra dagliga turer på den rutten. Göteborg-Paris utökas med en morgontur sex gånger i veckan. Budapest får ytterligare en dagstur och Hamburg får ett extra morgonflyg. Trafiken österut utökas med ytterligare en tur till S:t Petersburg från Köpenhamn. Sommarens extra tisdagsflyg från Köpenhamn till Tel Aviv fortsätter under vintern, en rutt som därmed trafikeras dagligen. Trafiken i huvudstadstriangeln utökas med en tur och retur mellan Stockholm-Köpenhamn och Stockholm-Oslo. För ytterligare information, vg kontakta: Karin Strömberg, Vice President, SAS Network Management, Tel: +46 (0)8 797 19 03 Jens Wigen, Director, SAS Network Planning, Tel: +46 (0)8 797 19 92 För fotografier, vg använd SAS bildarkiv: http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/picture/index.asp SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00620/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.