SAS, Telia och Tenzing testar trådlös email och internet ombord på flygplan

SAS, Telia och Tenzing testar trådlös email och internet ombord på flygplan SAS har tecknat avtal med Telia och Seattlebaserade Tenzing Communications Inc., om att testa Tenzings kommunikationssystem för trådlös internetaccess ombord på flygplan. SAS passagerare kommer att, via sin egen bärbara PC eller Mac, kunna få tillgång till email och internet. SAS är det första flygbolaget i världen som testar trådlös email och internet för flyg-passagerare ombord på flygplan. Testet kommer att påbörjas under 2001. SAS arbetar också för att finna en lösning, så att passagerare kan få tillgång till det egna företagets email-system bakom brandväggen. Under testet kommer passagerare att kunna sända och ta emot email och ha tillgång till internet via en internetserver ombord på flygplanet. I kabinen installeras ett lokalt trådlöst (LAN) nätverk baserat på IEEE 802.11b teknologin, den första standard som tagits fram för trådlösa nätverk. Passagerarna får tillgång till SAS hemsida, och andra reserelaterade internetportaler. Servern ombord står i förbindelse med marken när planet är i luften och innehållet överförs och uppdateras med jämna intervaller. - Den nya trådlösa tekniken skapar möjligheter för våra passagerare att få tillgång till email och internet både ombord och på marken. Redan idag har våra kunder tillgång till trådlös kommunikation genom att Telia HomeRun finns i SAS lounger. Under 2001 kommer alla SAS 19 lounger att utrustas med detta trådlösa nätverk. Vi vill även framöver kunna erbjuda innovativa lösningar som underlättar kundens resa. I den strävan spelar Telia och Tenzing viktiga roller, säger Jan Olson, chef för SAS produkt- och serviceutveckling. Telia Mobile har installerat nätverk för trådlösa tjänster på flygplatser och andra offentliga platser för att möjliggöra för resenärer att koppla upp sig under hela resan. Ett sk "roaming"-avtal ger abonnenter av Tenzing Global och Telia Mobile HomeRun tillgång till varandras trådlösa nätverk. I framtiden räknar Tenzing också med att kunna implementera bredbandsuppkoppling ombord på flygplan med hjälp av avancerad satellit teknik. SAS: Jan Olson, chef för SAS produkt- och serviceutveckling, +46 (0)8 797 28 32 el mobil +46 (0)709 97 28 32 Ulf Thorné, presschef SAS, +46 (0)8 797 28 33, +46 (0)709 97 28 33 Mer information om SAS finns på: www.scandinavian.net Telia Mobile Mer information om Telia Mobile HomeRun finns på: www.homerun.telia.com Tenzing Communications Inc. Laura Alikpala, Director of Marketing +1 206 607-2700 laura.alikpala@tenzing.com Agency Contact: Megan McQueen Imagio | JWT Public Relations +1 206 625- 0252 meganm@imagio.com More information is available at www.tenzing.com SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/24/20010124BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/24/20010124BIT00260/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.