SAS ger ut 360.000 böcker med skandinavisk litteratur

SAS ger ut 360.000 böcker med skandinavisk litteratur Scandinavian Words är namnet på en boksamling som består av 18 böcker med klassisk litteratur från sekelskiftet och är resultatet av ett samarbete mellan SAS och det norska förlaget Geelmuyden Kiese. I samlingen ingår sex svenska, sex danska och sex norska böcker, samtliga på originalspråk, en engelsk översättning samt ett förord av en känd skandinavisk skribent. I maj när de tre sista böckerna i samlingen ges ut - där bland annat en text från den kände konstnären och författaren Edward Munch presenteras för första gången - är boksamlingen Scandinavian Words komplett. Varje bok har tryckts i 20.000 exemplar, sammanlagt har 360 000 böcker givits ut. Böckerna finns tillgängliga dels i SAS Scandinavian Lounges, dels på SAS interkontinentala linjer för resande i affärsklass. På varje flygning lastas nya böcker ombord och passagerarna välkomnas att ta med dem hem efter avslutad flygning. På grund av detta publiceras böckerna i ett behändigt fickformat (11x15 cm) vilket gör dem lätta att placera i hand- bagaget eller i kavajfickan. Cirka en miljon passagerare flyger årligen i affärsklass på SAS interkontinentala linjer. Böckerna Scandinavian Words finns också tillgängliga för allmänheten på SAS hemsida, och kan beställas på www.scandianvian.net/words. På hemsidan säljs böckerna i trepack för 100 kronor. - Böckerna är ett komplement till den mer lättsmälta underhållningen i form av tidningar, tv och magasin. En resan inbjuder ofta till vila och eftertänksamhet och vad kan väl då vara mer lämpligt än en god bok säger Göran Aldvik, chef för SAS Produktutveckling, och ansvarig för Scandinavian Words. Scandinavian Words innehåller följande skandinaviska klassiker: Svenska: Ensam av August Strindberg. Förord: Per Olov Enquist. Ur mörkret av Victoria Benedictsson. Förord: Eva Adolfsson. Sensitiva Amorosa av Ola Hansson. Förord: Sigrid Combüchen. Kvinnlighet och erotik av Anne- Charlotte Lefler. Förord: Anders Ehnmark. Recensioner av Oscar Levertin. Förord: Knut Ahnlund. Brev från Jerusalem av Selma Lagerlöf. Förord: Lars Andersson Danska: Les quatre Diables av Herman Bang. Förord: Carsten Jensen. Tanker ved århundredskiftet av Georg Brandes. Förord: Jens Christian Grøndal. To satyrspil av Gustav Wied. Förord: Niels Barfoed. Borgmester Hoeck og hans hustru av Henrik Pontoppidan. Förord: Flemming Behrendt. Skraaplaner Av Holger Drachman. Förord: Poul Erik Tøjner. Nordiske myter av Johannes V. Jensen. Förord: Henrik Wivel Norska: To noveller av Sigbjørn Obstfelder. Förord Ketil Bjørnstad. Når vi døde våkner av Henrik Ibsen. Förord: Dag Solstad. Fire portretter av Christian Krogh. Förord Vetle Lid Larssen. En Ensom av Arne Dybfest. Förord: Håvard Rem. Sult av Knut Hamsun. Förord: Jan Kjaerstad. Geniets notater av Edward Munch. Förord: Thorvald Steen För ytterligare information, kontakta vänligen: Göran Aldvik, SAS Produktutveckling, tel: 08-797 28 20 e-post: goran.aldvik@SAS.se Sindre Hovdenaak, Geelmuyden. Kiese, tel: +47 22 82 32 40 e-post: sh@geelmuydenkiese.no Thomas Brinch, SAS Informationsavdelning Danmark, tel:+45 32 32 37 42, e-post: thomas.brinch@SAS.se SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00620/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.