SAS gör radioreklam med Kalmargruppen

SAS gör radioreklam med Kalmargruppen för bokningsbar ungdomsbiljett Den sista veckan i november startar SAS sin radiokampanj för den bokningsbara flygbiljetten för resenärer i åldern 18-26 år. Huvudmedium blir radioreklam, producerad av Kalmargruppen. - I dag känner ungdomar till att SAS har stand-by-biljetter, ett populärt alternativ som dock inte går att boka i förväg, säger Johan Åhlén, projektledare (Manager Marketing and Partnership Development) på SAS marknadsavdelning. Vi erbjuder något som skulle kunna liknas vid en affärsbiljett: Biljetten går att boka så sent som en dag före avresa och kostar 360 kronor för enkel resa till/från Stockholm inom Sverige. Med biljetten och den nya kampanjen vill SAS attrahera resenärer upp till 26 år och skapa långsiktig lojalitet. Radiospotar i NRJ, Power Hit Radio och studentradio Kalmargruppen arbetar för första gången nu för SAS. I radiospotar visas människor i vardagliga situationer som tvingas vänta vid frukostbordet eller utanför en låst port. Pay-off är "Det är inte alltid man vill stå stand-by". Spotarna börjar sändas vecka 48 och går i NRJ, Power Hit Radio och studentradiokanaler. - Vi fick ett stort förtroende och fria händer från SAS att spåna på idéer och manér. Detta resulterade i tre spotar som vi tycker fungerar jättebra för ändamålet. Det har varit ett kanonprojekt, säger Eva Tempelman, vd på Kalmargruppen. - Vi väljer Kalmargruppen för att vi vill ha en byrå som inte bara förstår ungdomar och har kreativ spänst utan också har koll på trender och språk, säger Johan Åhlén. Ungdomsresandet ökar med billiga biljetter Sedan SAS 1998 relanserade stand-by-biljetten för inrikes resa har ungdomsresandet ökat med nästan 200 procent (prognos för år 2001). Dessutom visar SAS statistik att utrikesresandet fördubblats under det senaste året bland dem som är under 26 år. - Ungdomar tycker om att resa utan biljett, säger Johan Åhlén. I september i år reste var femte ungdom utan pappersbiljett med erbjudandet för 360 kronor medan det biljettlösa resandet bara användes av tre procent av ungdomarna för ett år sedan. Ljudfiler med tre radiospotar bifogas pressmeddelandet i ett särskilt mail. För mer information kontakta gärna Johan Åhlen, SAS tel: + 46 (0)70-997 27 72 johan.ahlen@sas.se För prisinformation och bokning av ovanstående biljett besök www.sas.se alternativt tel 020 / 727 727 Kalmargruppen är ett produktionsbolag som består av regissörerna: Felix Herngren, Fredrik Lindström, Henrik Schyffert, Petter Holmquist, Hasse Pihl, Pontus Djanaieff, Erik Haag, Lars Sundholm, Mike Syrén och Kristian Luuk. Eva Tempelman är producent och vd för bolaget. Kalmargruppen producerar i huvudsak kommersiell radio och film och även en del icke kommersiella uppdrag. Kontakt: Eva Tempelman tel + 46 (0)8-587 50 550 kalmargruppen@chimney.se SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00080/bit0001.mp3 Reklamspot 1 http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00080/bit0002.mp3 Reklamspot 2 http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00080/bit0003.mp3 Reklamspot 3 http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00080/bit0004.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00080/bit0005.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.