SAS gör teknisk extrakontroll av flygplan

SAS gör teknisk extrakontroll av flygplan SAS har beslutat att göra en intern teknisk kontroll av ett antal flygplan i MD80-serien. Vid en rutinkontroll på ett flygplan i nämnda flotta upptäcktes ett brott på en cylinder i ett av benen på landningsstället. Kontrollen görs för att säkerställa att det inte finns risk för brott på resterande MD80-flygplan. Det är 43 flygplan, av totalt 63, som skall kontrolleras och kontrollen beräknas ta cirka åtta timmar per flygplan. Flygplanen tas under fredagen ur drift vid landning på någon av de skandinaviska hemmabaserna. Orsak till brottet utreds för närvarande av SAS i samarbete med flygplanstillverkaren. Kontrollerna beräknas bli klara under helgen. Tyvärr kommer dessa kontroller att få negativa påverkningar på trafikprogrammet, vilket naturligtvis också påverkar SAS kunder. Dessa olägenheter beklagas, men då SAS har säkerhet som högsta prioritet, tar flygbolaget det säkra före det osäkra och genomför denna övergripande kontroll. SAS kunder som får problem ombedes kontakta SAS biljettkontor eller SAS personal på flygplatserna. För närmare information, ring SAS pressjour tel + 46 8 7972944. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00920/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00920/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.