SAS koncernen säljer RampSnake

SAS koncernen säljer RampSnake SAS koncernen har slutfört försäljningen av verksamheten i det helägda dotterbolaget RampSnake A/S till FMC Technologies Inc. Genom avtalet förbinder sig SAS även att köpa 80 enheter av RampSnake-lastaren från FMC Technologies. Affären är en så kallad inkråmsförsäljning vilket innebär att FMC förvärvar de tillgångar i bolaget som avser produktionen av RampSnake- lastaren. Avtalet innebär också att SAS har ett världsomspännande licensavtal vilket ger FMC Technologies en exklusiv rätt att tillverka, sälja och licensiera produkten Rampsnake. SAS behåller vidare ett antal patent som skyddar RampSnake-lastaren. Rampsnake har byggts upp kring en produktidé för att effektivisera och underlätta lastning och lossning av flygplan. Produkten förbättrar även arbetsmiljön för lastarna och bedöms ha en mycket stor potential på marknaden. Parterna har enats om att inte offentliggöra de avtalade villkoren. Mer information om FMC Technologies finns på: www.fmctechnologies.com För mer information, vv kontakta: Benny Zakrisson, Senior Vice President, Corporate Advisory, tel +46 8 797 43 97 eller +46 709 97 43 97. Ulf Thorné, Manager Public and Media Relations, tel +46 8 797 28 33, eller +46 709 97 28 33 SAS GROUP CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00310/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.