SAS koncernen säljer Scandinavian IT Group

SAS koncernen säljer Scandinavian IT Group SAS koncernen har idag tecknat ett avtal om försäljning av Scandinavian IT Group (SIG) till amerikanska Computer Sciences Corporation (CSC). SAS koncernen säljer samtliga aktier i bolaget och tecknar samtidigt ett femårskontrakt om köp av IT-tjänster från CSC och Scandinavian IT Group. I avtalet har SAS också en option om att förlänga kontraktet med upp till fyra år. Det sammantagna värdet av transaktionen är drygt 2000 MSEK och innefattar köpeskilling och framtida reduktioner av SAS koncernens IT- kostnader under de fem år som avtalet löper. Som ett resultat av denna transaktion beräknas den positiva effekten på kassalikviditeten, inklusive det första kontraktsåret, uppgå till 800 MSEK, med motsvarande positiva effekt på SAS koncernens nettoskuld. Enligt avtalet kommer CSC att tillhandahålla konsulttjänster, systemintegration, utveckling och underhåll av applikationer och IT- infrastruktur för affärskritiska system inom SAS koncernen. Det inkluderar bokning och biljettreservationssystem, teknologi för biljettlöst resande, själv-service check-in, flygunderhåll och kontrollsystem för fraktverksamhet. Med försäljningen av Scandinavian IT Group följer SAS koncernen den industriella utvecklingen inom flygindustrin, där flygbolag som British Airways, Japan Airlines, Air Canada, KLM, Delta och Continental redan tidigare har ingått liknande avtal. - Med Computer Sciences Corporation får Scandinavian IT Group en ägare som kommer att utveckla bolaget och dess medarbetare, säger SAS koncernchef Jörgen Lindegaard och fortsätter: - Försäljningen av Scandinavian IT Group är ett led i vår långsiktiga strävan att renodla SAS koncernen och koncentrera oss på flygrelaterad verksamhet. - Överenskommelsen stärker CSCs närvaro i Europa och Norden. Vi är också tacksamma för möjligheten att skapa finansiella såväl som operationella vinster för SAS koncernen, säger CSCs ordförande och koncernchef Van B. Honeycutt. Scandinavian IT Group har cirka 1200 anställda och förser flygindustrin med IT-stöd. Produktportföljen omfattar bland annat system för bokning och reservation av biljetter, själv-service funktioner, resursoptimering, revenue management och flygplatsadministration. Tjänsterna omfattar utveckling, förvaltning och drift av system. Affären mellan SAS koncernen och Computer Sciences Corporation är föremål för prövning av svenska konkurrensmyndigheter och under förutsättning att affären godkänns genomförs transaktionen den 30 januari 2004. Mer information om Computer Sciences Corporation finns på http://www.csc.com För ytterligare information, vänligen kontakta: John Dueholm, Executive Vice President, Airline Related Businesses and Airline Support Businesses, SAS Group, +46 8 797 50 05 eller +46 709 97 50 05 Ulf Thorné, presschef, SAS koncernen, +46 8 797 28 33 eller +46 709 97 28 33 SAS GROUP CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00310/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.