SAS lanserar tidtabellsinformation via SMS

SAS lanserar tidtabellsinformation via SMS Nu blir det möjligt att få information om dagens SAS-flygningar via mobiltelefonen. Tjänsten är tillgänglig för alla mobiltelefonkunder, oavsett operatör, och det enda som krävs är att man har en GSM-telefon som kan hantera SMS meddelanden. - Redan förra året inledde vi försök med detta och eftersom det mottagits väl har vi nu tagit steget fullt ut och kan i samarbete med Europolitan erbjuda avgångs- och ankomstinformation till innevarande dags alla SAS- flygningar, säger projektledaren Martin Nordqvist. Rent praktiskt går det till så att man sänder ett SMS-meddelande till SAS med information om vilken flygning man är intresserad enligt följande: Är jag exempelvis intresserad av avgångstid för SK 903 till New York skriver jag: SAS I 903 Detta meddelande sänds till nummer: 0708- 00 07 27. Inom en halvminut kommer ett SMS-meddelande i retur med önskad information. - Det fungerar så att SAS har ett system som är uppkopplat till en databas samt Europolitans GSM-nät. Databasen innehåller information om alla SAS- flygningar som uppdateras kontinuerligt. När en fråga kommer in till systemet hämtar det automatiskt senaste tidtabellsinformation för aktuell flygning och förpackar det i ett SMS-meddelande som går i retur till kunden, fortsätter Martin Nordqvist. SAS tar ingenting betalt för tjänsten vilket innebär att kostnaden för att använda tjänsten begränsar sig till vad det kostar för kunden att sända ett SMS-meddelande (cirka en krona och femtio öre). - Denna kostnad skall dock jämföras med vad det kostar att ringa från sin mobiltelefon och få samma upplysning vilket i regel tar en eller flera minuter säger Martin Nordqvist och avslutar: - Just nu pågår ett intensivt arbete med ett antal olika SMS-tjänster och om tjänsten som nu lanseras blir populär kommer den sannolikt att kompletteras med fler SMS-tjänster längre fram. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS För ytterligare information: Tommy Lundin, affärsområdeschef för mobila kundlösningar, tel: 070-997 56 10, email: tommy.lundin@SAS.se, eller Martin Nordqvist, affärsutvecklare mobila tjänster, tel: 070-997 67 44. email: martin.nordqvist@sas.se, ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00510/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.