SAS testar Digital-TV

SAS testar Digital-TV i interaktiv kommunikation med kunden Idag, 3 maj, börjar SAS som första flygbolag i Europa kommunicera interaktivt med kunderna via Digital-TV. Under en testperiod fram till mitten av juni kan 12 000 hushåll i Sverige bekanta sig med SAS utbud av resor hemma framför TV:n. Digital-TV ger utrymme för distribution av olika tjänster tillsammans med en TV-utsändning - i motsats till "vanlig" analog TV med bara envägskommunikation ut till tittarna. Genom att klicka på fjärrkontrollen kan TV-tittaren nu bekanta sig med SAS olika reseerbjudanden men också boka och betala. - Vi vill på det här sättet testa om våra kunder gillar att ha kontakt med oss via Digital-TV - och om det är en bra kanal för oss att nå våra kunder, säger Ola Strangeways, projektledare för SAS Digital-TV- projekt. SAS erbjuder sina resor via kanalen eTV i det marksända digitalnätet. Kundens kontakt med SAS går via ett klick på fjärrkontrollen till digital- boxen och ut på telefonnätet - det behövs ingen lång och dyr uppkoppling. Det går också bra att be om att bli uppringd av SAS. När kunden bekräftat köpet av resa skickar SAS hem biljetten, men i testet ingår också möjligheten för kunden att ångra köpet. - Efter testperioden kommer SAS att utvärdera erfarenheterna och bygga vidare, bland annat utgående från kundernas reaktioner, berättar Ola Strangeways. SAS är ju känt för stark innovationsanda och ligger långt framme också med Internet och WAP och vi ser potentialen i Digital-TV. Digital-TV ger betydligt bättre bild- och ljudkvalitet än dagens analoga TV och innebär också lägre inspelnings- och sändningskostnader. Med den digitala tekniken blir TV-apparaten en "kommunikationsplattform" och närmar sig datorn i användbarhet. För ytterligare information kontakta: Ola Strangeways, Manager New Technology Communication, SAS Tel: +46 8 7974288 Mobil: +46 70 997 4288 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00660/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.