Scandinavian Airlines nya organisation fastställd

Scandinavian Airlines nya organisation fastställd Idag, 2 maj, fastställdes Scandinavian Airlines nya organisation. Den nya organisationen är en av delarna i det åtgärdsprogram (Plan C) som presenterades i samband med SAS koncernens bokslutskommuniké tidigare i vår. Bakgrunden till Plan C är SAS koncernens krav på respektive verksamhet inom koncernen att uppnå långsiktig lönsamhet och konkurrenskraft. I samband med den nya organisationen kommer en övertalighet av administrativ personal att uppstå. Den är inkluderad i den tidigare kommunicerade siffran på 4000 övertaliga som en konsekvens av Plan C. Den nya organisationen utgår ifrån ett regionalt resultatansvar med centrala strategiska riktlinjer. Den nya organisationen har åtta funktioner som samtliga direktrapporterar till COO och flygbolagschef, Sören Belin. - Jag är nöjd över att den nya organisationen är fastställd och konstaterar att vi nu har en slagkraftig ledning som ska leda Scandinavian Airlines i den riktning som krävs för att erbjuda våra marknader konkurrenskraftiga priser och produkter, säger Sören Belin. De åtta funktionerna och de nya cheferna är: Centrala funktioner: CFO/Administration - Rolf Andersson Ansvar för Scandinavian Airlines affärs- och strategiprocesser, driva Scandinavian Airlines åtgärdsprogram (Plan B och C), samt proaktivt stödja COO med att säkerställa att Scandinavian Airlines' övergripande mål uppfylls. Accountable manager and Operations Management - Lars Mydland Ansvar för den operativa driften i Scandinavian Airlines och att den följer myndighetsbestämmelserna. De funktioner inom den nuvarande organisationen som är myndighetsbestämda kommer ej att ändras och flyttas således oförändrade in i den nya organisationen. Network and Revenue Strategies - Jan Lundborg Ansvar för att definiera och optimera ett lönsamt och långsiktigt konkurrenskraftigt trafiksystem. Marketing and Channel Management - Jens Willumsen Ansvar för att utveckla och säkerställa konkurrenskraftiga strategier och koncept för varumärke, produkt, samt marknadsföringskanaler. Regionala funktioner med resultatansvar för de lokala enheterna inom ramen för policies och riktlinjer samt tilldelade resurser i budget och affärsplan: Köpenhamn - Susanne Larsen Oslo - Stein Nilsen Stockholm - Anders Ehrling Intercont. - Chef ännu ej utsedd Resultatansvar för affärsområdet Intercont (interkontinental trafik) inom ramen för policies och riktlinjer samt tilldelade resurser i budget och affärsplan. För ytterligare information var god kontakta Sören Belin, COO och flygbolagschef, tel. +46 70 597 50 24 INFORMATIONSAVDELNINGEN SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/15/20030915BIT00420/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.