SMS vid försenat bagage

SMS vid försenat bagage Nu inbjuds 5 000 frekventa kunder till Scandinavian Airlines att testa en ny informationstjänst: att vid ankomst få ett SMS om bagaget av någon anledning är försenat. SMS:et talar också om när bagaget förväntas komma fram. För dem som väljer att ansluta sig till tjänsten finns, när bagaget är försenat, ett SMS i mobiltelefonen redan när man stiger av planet. Kunden kan då kontakta SAS-personal direkt eller bestämma sig för att vänta tills bagaget anländer, istället för att ödsla tid vid bagagebandet. - För resenärer kan tiden ofta vara en bristvara, säger Peter Söderlund, ansvarig för Scandinavian Airlines utveckling av markprodukter. Så snart vi vet att väskan är försenad ska också kunden kunna få den informationen. Kundtestet av SMS vid försenat bagage pågår fram till den 31 maj. Om testpersonerna är nöjda införs tjänsten för alla SAS EuroBonus- medlemmar samt Travel Pass-resenärer. År 2002 försenades 0,7 procent bagage med Scandinavian Airlines, så det krävs en stor grupp resenärer för att testen ska fungera. De flesta bagageförseningar uppstår vid byten på stora flygplatser. Scandinavian Airlines har redan flera SMS-tjänster utvecklade. Alla resenärer kan exempelvis enkelt beställa information om avgångs- och ankomsttider för dagens flygningar. Resenärer med Travel Pass eller Travel Pass Corporate kan registrera sig en gång och sedan automatiskt få SMS om justeringar i avgångs- eller ankomsttid på bokade flygningar. Mer om dessa tjänster finns att läsa på www.sas.se - Fler mobila tjänster kan förväntas i framtiden, utlovar Peter Söderlund. Dessa kommer att bli än mer innovativa i nästa generations mobiltelefoner. För ytterligare information kontakta: Peter Söderlund, Scandinavian Airlines, Director Product Development On Ground +46 (0)709 97 11 04 SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030318BIT00930/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030318BIT00930/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.