Sören Belin ny flygbolagschef för Scandinavian Airlines

Sören Belin ny flygbolagschef för Scandinavian Airlines Sören Belin ersätter Jørgen Lindegaard som flygbolagschef, Chief Operating Officer, COO, för Scandinavian Airlines den 15 februari 2003.Som ledare för koncernens största bolag kommer Sören Belin även att ingå i koncernledningen för SAS AB. SAS styrelse har beslutat att koncernledningen skall utökas med en person när Sören Belin tillträder som Executive Vice President i SAS koncernen. Sören Belin är 49 år, bosatt i Knivsta, Sverige och har lång erfarenhet från transport- och flygindustri. Sören kommer närmast från konsultbolaget Booz Allen Hamilton där han varit delägare och bland annat arbetat med förändringsprocesser inom Scandinavian Airlines. Mellan 1995 och 1998 jobbade Sören Belin på ASG, bland annat som Vice VD och försäljningsdirektör. Dessförinnan, 1990-1995, var Sören Belin anställd inom SAS stationsverksamhet. Mellan 1993 och 1995 med ansvar för SAS stationsverksamhet i Sverige. - Efter en omfattande rekryteringsprocess har vi äntligen funnit den person som kan axla de utmaningar som Scandinavian Airlines står inför. Sören Belin har en gedigen branscherfarenhet och är mycket kompetent att driva förändringsprocesser, något som är speciellt viktigt just nu, säger Jørgen Lindegaard, verkställande direktör och koncernchef för SAS koncernen. - De anställda i Scandinavian Airlines kan sträcka på ryggen och känna sig stolta. De jobbar i ett mycket starkt företag som, jag av erfarenhet vet, visar sin verkliga styrka i motgång. Dagens situation är besvärlig, marknaden sviktar och konkurrensen skärps allt mer, men vi måste anpassa oss till de nya förutsättningarna, säger Sören Belin tillträdande flygbolagschef för Scandinavian Airlines. En meritförteckning och fotografi finns på www.scandinavian.net under fliken About SAS. För mer information, vg kontakta: Ulf Thorné, Presschef SAS koncernen, +46 8 797 28 33 el +46 709 97 28 33 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030212BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030212BIT00060/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.