Vissa mobilfunktioner kan nu användas under flygning

Vissa mobilfunktioner kan nu användas under flygning Scandinavian Airlines blir första flygbolag att tillåta att ett antal funktioner i mobiltelefoner används under flygning. I så kallat "flight- safe mode" är mobilen påslagen utan att sända eller ta emot signaler och påverkar därmed inte flygsäkerheten. Det är nya mobiltelefoner, till exempel Sony Ericsson P800, som har den flygsäkra funktionen. Med den kan resenären ombord på SAS exempelvis uppdatera sin kalender, skriva e-post och notes, redigera dokument, spela spel och lyssna på musik samt använda mobilens inbyggda kamera - allt utom att ringa. SAS-passagerare som har en mobiltelefon med "flight-safe mode" kan från och med nu alltså använda den som ett arbetsverktyg eller för underhållning också ombord. - Ambitionen är att möta kundernas krav på att kunna arbeta och kommunicera under sina resor, både på marken och i luften, säger Ulf Ingnäs som ansvarar för Scandinavian Airlines ombordprodukt. Redan idag kan resenärerna ombord på Scandinavian Airlines använda annan elektronik som inte sänder eller tar emot signaler: bärbara persondatorer, PDA, DVD/CD/kassett-spelare, elektroniska spel och miniräknare. Scandinavian Airlines planerar att år 2004 vara ett av världens första flygbolag att erbjuda Internetuppkoppling ombord på sina interkontinentala flygningar. - Vår hemmamarknad är världens mest IT-täta region, så vi vill helt naturligt erbjuda våra resenärer att utnyttja elektronisk utrustning där det är möjligt, säger Ulf Ingnäs. Vi har därför en kontinuerlig dialog med producenter av telekommunikation. Bild på en användare av mobiltelefon ombord finns på www.scandinavian.net under About SAS/ Picture Archive/ In the air. För ytterligare information vänligen kontakta: Ulf Ingnäs, Product Management Inflight, Scandinavian Airlines, tel +46 (0)8 797 17 08 INFORMATIONSAVDELNINGEN SCANDINAVIAN AIRLINES ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00550/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00550/bild.html Pictures

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.