Satsafe lanserar konceptet säkra transporter

SATSAFE LANSERAR KONCEPTET SÄKRA TRANSPORTER -ett avancerat paneuropeiskt GPS-GSM baserat säkerhetssystem för transportmarknaden Satsafe lanserar konceptet Säkra Transporter, ett paneuropeiskt GPS (Global Positioning System) och GSM baserat säkerhetssystem för transportmarknaden. Konceptet är framtaget tillsammans med Securitas, Ericsson och AstraZeneca. Säkra Transporter innehåller bl a Satsafes plattform MobiSafe 3.0. Genom att kombinera tre beprövade tekniker, positionering med GPS (Global Positioning System), mobil datakommunikation via GSM samt presentation av positioner och larm på digitala kartor kan Satsafe erbjuda transportmarknaden effektiva och tillförlitliga positionerings- och säkerhetssystem. "Satsafe har utvecklat en effektiv lösning för alla typer av fordon, där personer och gods behöver skyddas. Snabb hjälp kan fås vid överfall, stöld eller olyckshändelse vilket leder till högre säkerhet för förarna, effektivare logistik och bättre skydd för transportköparens gods", säger Per-Erik Nilsson, försäljningsdirektör på Satsafe. Konceptet Säkra Transporter riktas främst mot transportörer av högvärdigt och/eller stöldbegärligt gods. Genom att installera Mobisafe 3.0 i trailern/lastbilen kan t ex lasten säkras, temperaturen övervakas, föraren få ett bärbart överfallslarm med en räckvidd på 800 m från fordonet. Transportledaren eller larmcentralen, som också kan fungera som servicecentral, kan på ett snabbt och mycket enkelt sätt alltid veta position på fordonen samt åtgärda avvikelser. Genom samarbetet med Securitas går det att genomföra åtgärder på larm över hela kontinenten. MobiSafe 3.0 har också ett avancerat gaslarm som utvecklas tillsammans med Trygg Hansa och Securitas. Chaufförer som kör värdefullt gods i Europa har vid ett flertal tillfällen råkat ut för ligor som sprutar in gas i förarhytten för att bedöva chauffören. Satsafe kan erbjuda ett motmedel i form av en gas-sensor som kopplas till fordonets MobiSafe utrustning. Systemet larmar därför om luftblandningen i kupén avviker från stipulerat normvärde. Satsafe har ett nära samarbete med Barkfors Data AB. Satsafe tillsammans med Barkfors Data finns i dag i olika versioner installerat hos ca 60 st åkerier/speditörer av olika karaktärer, från regional styckegodstrafik till internationell trailertrafik. Lösningarna innehåller allt från ordermottagning, planering, ruttoptimering, meddelandehantering kontor - chaufför, positionering, fakturering och bokföring. Dessa moduler kan även användas enskilt vilket ger möjligheten att växa i systemet. Om Satsafe: Satsafe MLS AB bildades 1998 och är verksamt inom mobil datakommunikation och positionsbaserade tjänster. Satsafe utnyttjar GPS, GSM och Internet i sin systemplattform. Viktiga segment är transportbranschen, mobila service organisationer med många medarbetare på fältet och OEM-lösningar för konsumentmarknaden. Satsafe har kunder över hela Europa och har filialer i Düsseldorf och Oslo. Målet är att bli en av de ledande system- och tjänsteleverantörerna inom MLS-(Mobile Location Services) i Europa och Nordamerika. Bland ägarna finns bl.a. Core Ventures (fd Svenska Koppar), Kjell Spångberg och Arkwright Capital Partners. Satsafe-aktien handlas inofficiellt på HQ Tech market. För mer information se www.satsafe.se För ytterligare information kontakta: Peter Hjorth Tina Bjurfjell Vice President of Intl.Development Fusion PR Satsafe MLS AB Tel: +1 917 325 9350 878 03 Tel: 0708. 15 78 41 E-mail: E-mail: peter.hjorth@satsafe.se tina.bjurfjell@fusionpr.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/26/20000526BIT00120/bit0002.pdf