Satsafe och Din bil på Stockholm söder erbjuder audiköpare smart positioneringssystem

SATSAFE OCH DIN BIL PÅ STOCKHOLM SÖDER ERBJUDER AUDIKÖPARE SMART POSITIONERINGSSYSTEM Satsafe, aktivt inom positionering och mobil datakommunikation (inofficiellt noterat på H&Q Tech Market) och Norra Europas största bilåterförsäljaren Din Bil Stockholm Söder lanserar en tjänst för mobil positionering och bevakning av bil vid köp av ny Audi. Satsafe och Din Bil Stockholm Söder blir den första aktören som erbjuder konceptet i Norden. Systemet lanseras i samband med en försäljningskampanj som börjar i slutet av oktober i år. Under kampanjen erbjuds tjänsten till samtliga nybilsköpare av Audi A3, A4, A6 och Allroad. Satsafes systemlösning kombinerar GPS-teknologi (Global Positioning System) för positionering, GSM-teknologi för dataöverföring och Internet för access av information. "Detta är ett bra exempel på hur ny teknologi kan användas för att skapa konkret mervärde för våra kunder. Satsafe har utvecklat en genomtänkt helhetslösning där bilägaren erbjuds en helt ny form av personlig säkerhet och ett smart sätt att minska risken för att bilen blir stulen" säger Dick Signell, Chef Bilmarknad på Din Bil Stockholm Söder. Användaren av tjänsten får en egen hemsida med användarnamn och lösenord för att enkelt kunna nyttja tjänsten. Genom systemet erbjuds bilägaren anti-stöld och säkerhetsrelaterade tjänster. Bilägaren kan när som helst koppla upp sig via Internet eller via mobiltelefon och därigenom övervaka sin bil och kommunicera med den. Bilägaren kan även på en digital karta se om bilen står där han senast parkerade den och få annan information som t.ex. att batterinivån är den rätta så att bilen startar. För ökad säkerhet erbjuds bilägaren även att koppla tjänsten till larmcentral. Därigenom kan bilägaren sända larm och position för att kunna erhålla vägassistans vid behov. Larmcentralen vidtar även åtgärd om bilen stjäls och måste spåras. "Din Bil-projektet är en första spännande lansering mot konsumentmarknaden där det finns en enorm volympotential" säger Satsafes VD Björn Krasse. "Vi ser stora utvecklingsmöjligheter inom detta område i samarbete med aktörer som Din Bil." Om Satsafe: Satsafe MLS AB grundades 1998 och handlas inofficiellt på HQ Tech Market. Företaget är verksamt inom marknaden för mobil datakommunikation och positionsbaserade tjänster. Satsafe utnyttjar GPS, GSM och Internet i sin systemplattform. Viktiga kundsegment är transportföretag, mobila serviceorganisationer med många medarbetare på fältet och konsumentmarknaden. Målet är att bli en av de ledande system- och tjänsteleverantörerna inom MLS (Mobile Location Services) i Europa och Nordamerika. Bland ägarna finns Kjell Spångbergs riskkapitalbolag Emerging Technologies och Arkwright Capital Partners. För mer information se http://www.satsafe.se Om Din Bil: Din Bil-gruppen är Sveriges största återförsäljare av Audi, Volkswagen, Seat, Skoda och Porsche med 45 service- och försäljningsanläggningar på 15 orter i syd- och mellansverige. Koncernen är fördelad på totalt 14 bolag och har för närvarande ca 1500 medarbetare. Omsättningen 1998 uppgick till 5,6 miljarder. För mer information se http://www.dinbil.se För ytterligare information kontakta: Peter Hjorth Dick Signell Tina Bjurfjell Satsafe Din Bil Stockholm Fusion PR Söder Tel: 0708- 15 78 41 Tel:08-462 57 46 Tel: +1 917.325.9350 peter.hjorth@satsafe.se dick.signell@dinbi tina.bjurfjel l.se l@fusionpr.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00890/bit0002.pdf