Allt fler väljer bunden ränta

Allt fler väljer bunden ränta 47 procent av bolåneföretaget SBAB:s nya kunder valde bunden ränta under augusti. Det är en betydande ökning jämfört med juli, då bara 31 procent valde bundet. De bundna räntorna har fallit, vilket gjort det alltmer fördelaktigt för hushållen att binda sina bolån. - Under augusti har det varit populärare än på mycket länge att binda bolånen. Efterfrågan har framför allt ökat på lån med bindningstider på ett eller två år, säger Irma Rosenberg chefsekonom på SBAB. Den främsta orsaken till räntefallet är nedgången på aktiebörserna. Investerare har efterfrågat trygga räntepapper som obligationer, vilket pressat ner de bundna räntorna. Skillnaden mellan bundna och rörliga räntor har minskat betydligt. Under en stor del av augusti har exempelvis den bundna tvååriga räntan legat på ungefär samma nivå som den rörliga räntan. - Dessutom har Riksbanken signalerat att styrräntan kommer att behöva höjas framöver, vilket leder till att rörliga räntor stiger. För kunderna har det därför varit attraktivt att binda räntan och säkra den nuvarande räntenivån under lånets hela löptid, säger Irma Rosenberg. Så här fördelade sig de valda bindningstiderna: Bindningstid Juni 2002 Juli 2002 Augusti Förändring juli- 2002 augusti (procentenheter) Rörlig ränta 71,0% 68,8% 53,2% - 15,6 (3-mån) 1 år 6,8% 5,9% 10,3% + 4,4 2 år 10,0% 11,2% 17,6% + 6,4 3 år 3,3% 3,9% 5,8% + 1,9 4 år 1,2% 0,9% 1,4% + 0,5 5 år 5,6% 6,1% 9,4% + 3,3 7 år 0,4% 0,9% 1,0% + 0,1 10 år 1,1% 1,1% 1,3% + 0,2 För mer information, kontakta: Irma Rosenberg, chefsekonom SBAB, på 08-614 38 33, 0733-60 45 73 eller irma.rosenberg@sbab.se Annelise Jansson, informationschef SBAB, på 08-614 43 55, 0706-37 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se För mer information om SBAB, se www.sbab.se. SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 21,1 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,6 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00110/wkr0002.pdf