Erik Haag och SBAB gör humorshow i Globen

Räntor, amorteringar och bolånetak. Majoriteten av svenska folket tycker att boendeekonomi är viktigt, men få tycker att det är jättekul. Nu storsatsar SBAB på att öka engagemanget och kunskaperna i ämnet med hjälp av den välkände TV-profilen Erik Haag. Erik har fått det smått omöjliga uppdraget att försöka göra boendeekonomi jättekul genom att sätta upp en humorshow i Globen. Hans resa mot en förhoppningsvis fullsatt arena kan följas i en webbserie under året.

SBAB tar hjälp av den välkände komikern Erik Haag. Erik har antagit det kanske helt omöjliga uppdraget att göra boendeekonomi jättekul genom att sätta upp en humorshow i Globen i november. Hans resa mot ett förhoppningsvis fullsatt Globen kan följas i ett antal filmer i en webbserie under året på sbab.se.

En riksrepresentativ undersökning från SBAB, genomförd av Sifo, visar att boendeekonomi är ett ämne som engagerar svenska folket. Hela 94 procent av invånarna, i åldern 20-80 år, anser att boendeekonomi är viktigt eller mycket viktigt. Samtidigt tycker bara fyra procent att det är jättekul medan hela 69 procent tycker att det är tråkigt, jättetråkigt eller är likgiltiga. Det här vill SBAB:s VD, Klas Danielsson, ändra på.

- Det här måste vi ändra på eftersom det är samhällsekonomiskt viktigt att vi tycker det är kul, helst jättekul, med boendeekonomi. Vi känner inte heller igen oss i bilden av den vanliga och tråkiga storbanken. Jag är övertygad om att människor inte engagerar sig i saker i onödan om de är tråkiga, till exempel är det vanligt att många inte byter bank trots att de har för höga räntor på sina bolån. Vi vill helt enkelt göra boendeekonomi jättekul så att svenska folket börjar engagera sig i ämnet och faktiskt byter bank om de inser att de inte har bästa möjliga villkor. Jag är helt säker på att Erik fixar det, säger Klas Danielsson.

Turbulent tid framöver för Erik Haag och showen ”Boendeekonomi är jättekul!”

Den mångfacetterade Erik Haag arbetar i vanliga fall som programledare, regissör, komiker, manusförfattare och författare. Bland annat är han känd från succéserien ”Historieätarna” i SVT. Nu kommer Erik att ge allt för att få ihop sin nya humorshow, ”Boendeekonomi är jättekul!”, men ännu är det högst oklart hur det kommer att sluta.

- Att göra boendeekonomi ”jättekul” är svårt i sig. Att sedan fylla drygt 13 000 platser i Globen med en rolig show på det här temat framstår som ganska omöjligt. Det kändes som en bra idé där och då, när jag tog mig an uppdraget, men just nu känns det som mitt livs största utmaning. Jag har ett par vänner som jag tycker är roliga så jag får nog börja ringa runt och be om hjälp‚ säger Erik Haag med skräckblandad förtjusning.

Snabbfakta:

• Premiären för ”Boendeekonomi är jättekul!” i Globen beräknas ske i november 2017
  • Om allt går enligt Klas Danielssons plan och Erik Haag lyckas göra boendeekonomi jättekul kommer det att finnas över 13 000 biljetter till försäljning
  • Erik Haags resa mot succé, eller fiasko, med showen ”Boendeekonomi är jättekul!” kan följas i en webbserie under året på www.sbab.se/boendeekonomiärjättekul samt i sociala medier

För mer information, kontakta gärna:

Klas Danielsson, VD SBAB, 0706-94 43 01, klas.danielsson@sbab.se
Karin Hellgren, Informationschef SBAB, 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 335 000 och antalet medarbetare till cirka 500. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014, 2015 och 2016, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.