Nu skymmer krigshotet sikten - men i höst kanske konjunkturen tar fart

Nu skymmer krigshotet sikten - men i höst kanske konjunkturen tar fart Den osäkra situationen på den internationella politiska arenan har en förlamande inverkan på ekonomin. Risken för att ett krig mot Irak ska bryta ut är överhängande. När kriget bryter ut och hur länge det kan tänkas pågå vet ingen. När siktet skyms av så många osäkerhetsfaktorer bör blicken hellre riktas mot hösten. Då finns det en rimlig chans att den amerikanska ekonomin får bättre fart och börjar dra övriga världen med sig. Det säger SBAB:s ekonomiska sekretariat i årets första konjunkturbrev. Hotet om ett förestående krig har en förlamande inverkan på det ekonomiska livet. Beslut om framtidssatsningar skjuts upp. När och om ett krig bryter ut, blir det då kort eller utdraget? - När siktet skyms av så genuint osäkra förhållanden ligger det nära till hands att anse att alla som sysslar med prognoser borde ta "time- out", säger SBAB:s chefsekonom Barbro Wickman-Parak. Men SBAB:s ekonomiska sekretariat väljer i stället att rikta blicken mot hösten och utgår från att nuvarande akuta kris då förhoppningsvis är över. Då finns en rimlig chans att den amerikanska ekonomin fått bättre fart och börjat dra övriga världen med sig. Sverige, men än mer EMU- länderna, behöver den draghjälpen. Trots de uppenbara svårigheterna att göra prognoser i dagsläget tror Barbro Wickman-Parak att Riksbanken kommer att vara avvaktande ett bra tag framöver, kanske ända fram till hösten. - Om konjunkturen tar fart i höst bör det vara dags för Riksbanken att lägga om politiken, säger Barbro Wickman-Parak. Det borde hinna bli en räntehöjning före årsskiftet, kanske två beroende på styrkan i den ekonomiska uppgången. Fler höjningar kan komma under 2004. Den prognosen påverkas inte av om det blir ett ja eller ett nej till EMU i folkomröstningen i höst. De långa marknadsräntorna är idag extremt börsstyrda och kommer att vara så tiden framöver. - Så länge osäkerheten består kan de långa marknadsräntorna falla ytterligare en bit, säger Barbro Wickman-Parak. Vi får nog räkna med skakiga förhållanden på börs- och räntemarknaden de närmaste månaderna. Om konjunkturen håller måttet bör de långa räntorna under hösten vara på väg uppåt. Rörelsen borde vara ganska begränsad eftersom det är svårt att tro att vi får se en kraftig börsuppgång i höst. Blir det ett ja i EMU-omröstningen reduceras påslaget för växelkursrisken och det innebär att de långa räntorna i höst ligger aningen lägre än de gör vid ett nej. För ytterligare information, kontakta: Barbro Wickman-Parak, chefsekonom SBAB, tel 08- 614 38 88, 0733-604 578 eller barbro.wickman-parak@sbab.se Annelise Jansson, informationschef SBAB tel 08-614 43 55, 070-637 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se Ytterligare information finns också på www.sbab.se, där konjunkturbrev nr 1 2003 finns. SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 21,1 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,6 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT00420/wkr0002.pdf